Product was successfully added to your shopping cart.

Amon-Ra

Vanaf 12 jaar
3 - 5 speler(s)
+/- 90 min
31,5 x 22,8 x 7,2 cm
Strategie:
Geluk:
Bluf:
  • Amon Ra Amon Ra
  • Amon-Ra Amon-Ra

Het spel

Amon-Ra is een vrij complex veilingspel, dat zich in het oude Egypte afspeelt. In zes ronden, verdeeld in twee tijdperken, bouwen de farao's aan beide oevers van de Nijl invloed op in de vorm van piramides. In elke beurt offeren de farao's geld om oppergod Amon-Ra te behagen. Deze offers en de voor- en nadelen van de verschillende provincies bepalen de te volgen strategie.

Amon-Ra is geen spel voor jou als je eenvoudig vermaak zoekt. Toch zijn de spelregels niet al te ingewikkeld. De uitdaging ligt hem in het vinden van de juiste balans tussen het verdienen van geld en het scoren van punten. Door de knappe verwevenheid van een veelvoud aan spelelementen is Amon-Ra een topper voor ervaren spelers.

Het spel bestaat uit 6 ronden. In elke ronde worden net zoveel provincies geveild als er spelers meedoen. Iedere speler krijgt er uiteindelijk één. Het veilingsysteem is zeer ingenieus. Om beurten leg je een biedsteen op een provinciekaart naar keuze, maar als er al een biedsteen van een andere speler op een kaart ligt, moet je deze op een hogere waarde leggen (overbieden). De andere speler moet zijn biedsteen in zijn beurt weer op een andere provinciekaart leggen. Als op elke provinciekaart een biedsteen ligt, betaalt iedere speler het betreffende bod en krijgt de provincie en de bijbehorende voordelen in machtkaarten, bouwstenen en goud.

Daarna mag je met je resterende goud machtkaarten, boerderijen en bouwstenen kopen. Machtkaarten leveren verschillende kleine voordelen op. Boerderijen leveren aan het einde van een ronde goud op en met bouwstenen vorm je piramides, die twee keer per spel punten opleveren, na de derde en na de zesde ronde. Nadat iedere speler zijn koopfase heeft afgerond, bepaal je in het geheim hoeveel goud je wilt offeren. Dit goud ben je kwijt, maar wie het meest offert, krijgt wel mooie bonussen in de vorm van machtkaarten, bouwstenen en boerderijen. Daarnaast bepaalt het totaal hoeveel goud je aan het einde van en ronde voor je boerderijen krijgt. Voor sommige provincies krijg je hoe dan ook aan het einde van een ronde opbrengsten.

Na de derde en de zesde ronde ontvang je punten voor piramides, tempels en sommige machtkarten. Wie na zes ronden de meeste punten heeft, wint het spel.

Tactische speeltip(s)

Om in dit spel een goede kans te maken, moet je met veel factoren rekening houden. De belangrijkste is wellicht je goud. Dit heb je zowel nodig om op provincies te bieden als om nieuwe spullen te kopen. Zorg er dus voor dat je niet al je geld bij het bieden opmaakt.




Het is vooral van belang om de waarde van provincies ten opzichte van de andere aangeboden provincies in te schatten. Je kunt beter een iets mindere provincie goedkoop aanschaffen dan een iets betere heel duur, waardoor je ook meer geld over hebt om machtkaarten, bouwstenen en boerderijen aan te schaffen. Onderschat ook het belang van machtkaarten niet. Naast de extra voordelen die ze je bieden, kun je ze altijd voor 1 goud weer kwijtraken.




Trek op tijd je plan. Omdat je maar zes ronden de tijd hebt, kun je je niet veroorloven om een ronde rustig aan te doen. Bedenk wat je wilt doen en zoek daar de juiste provincies bij. Daarbij zijn niet alleen de opbrengsten van de provincies van belang, ook de geografische ligging is een factor om rekening mee te houden. Verder is het in de eerste drie ronden vaak nuttig om goud te verzamelen, terwijl je aan het einde van het spel meer aan punten hebt.



Spelfamilie

Nee