Product was successfully added to your shopping cart.

Le Havre

Vanaf 12 jaar
1 - 5 speler(s)
+/- 150 min
31,5 x 22,5 x 7 cm
Strategie:
Geluk:
Bluf:
  • Le Havre Le Havre
  • Le Havre_spelmateriaal Le Havre_spelmateriaal

Het spel

In je beurt lever je goederen aan de stad en pak je grondstoffen of voer je een actie uit in een van de gebouwen op tafel. Het gebruik van je eigen gebouwen kost niets, voor die van andere spelers en de stad betaal je entreegeld.
Gebouwen kun je met geld kopen of met grondstoffen bouwen. Aan het einde van elke ronde moet je je personeel te eten geven. Dat is nog niet zo eenvoudig, omdat iedereen hetzelfde wil. De spelers krijgen punten voor hun gebouwen, schepen en geld. Leningen zorgen voor strafpunten. Wie zijn ressources, gebouwen, schepen en geld het beste in een strakke planning gebruikt, wint dit fascinerende spel.


Tactische speeltip(s)

Wie voor het eerst Le Havre speelt, maakt kennis met een strategisch bordspel van het hoogste niveau. Ontelbare keuzemogelijkheden, tactieken, dingen waar je op moet letten en vooral tegenstanders die precies als jij ze nodig hebt acties en goederen voor je neus wegkapen. Toch zul je na een paar keer spelen merken dat het echt een voordeel is als je weet waar je naartoe werkt. Al aan het begin van het spel kun je de basis leggen voor het uitvoeren van je lange termijnplannen.

Om Le Havre te winnen heb je veel punten nodig. In grote lijnen kun je uitgaan van 150 (4 personen), 200 (3 personen) en 250 (2 personen). Neem deze getallen niet te serieus, omdat veel afhangt van de volgorde van de standaard gebouwen en de speciale gebouwen die in het spel zijn. Maar goed, je zou kunnen zeggen dat je zo'n 5 á 6 punten gemiddeld per beurt moet scoren om te winnen.

De meeste punten scoor je met het bouwen van gebouwen. Gebouwen die veel punten opleveren hebben vaak lage of geen entreekosten, terwijl gebouwen met weinig punten duur zijn om te gebruiken. Omdat je de volgorde waarin de gebouwen in het spel komen, kunt zien, is het handig om meteen al te plannen welke gebouwen je zou willen hebben. Als je aan het begin van het spel voor vee of graan gaat, doe je er bijvoorbeeld verstandig aan om meteen respectievelijk ijzer of klei te pakken. Daarmee zorg je ervoor dat je de grondstoffen voor het bouwen van het Slachthuis of Bakhuis voorradig hebt.

Je kunt je tactiek ook baseren op de plannen en mogelijkheden van andere spelers, alhoewel alles blokkeren natuurlijk onmogelijk is. Maar als je bijvoorbeeld ziet dat de volgende speler een derde ijzer op het voorraadveld mag leggen, is het geen slecht idee om vlak voor hem de 2 ijzer te pakken. Hetzelfde geldt voor de gebouwen. Als je ziet dat 2 of 3 tegenstanders voor vee gaan, zou jij het Slachthuis kunnen bouwen. De andere spelers komen jou daar zeker een bezoekje brengen, wat per bezoek 2 Francs oplevert.

Denk eraan dat de meeste tactieken veel acties nodig hebben, maar tegelijkertijd ook veel punten opleveren. Begin zo rond de zesde of zevende ronde voor het einde (korter als je met 2 of 3 personen speelt) al te tellen hoeveel acties je nog hebt en hoeveel je er voor je planning nodig hebt. Je zult er regelmatig achterkomen dat je al te laat bent. Om even een voorbeeld te geven. Stel, je wilt aan het einde van het spel 2 lijnschepen bouwen. Dat betekent dat je de volgende acties moet plannen: 2 of 3 keer ijzer pakken, 2 keer steenkool pakken in de Kolenmijn, cokes maken in de Cokesfabriek, Staal maken in de Staalfabriek, 2 keer naar de Werf om de lijnschepen te bouwen. Dat zijn in totaal 8 of 9 acties, waarbij het lang niet zeker is dat de gebouwen waar je naartoe wilt vrij zijn!

Bovenstaande geeft al aan dat het levensgevaarlijk is om je op één strategie te richten. Zorg ervoor dat je altijd één of twee andere noodscenario's klaar hebt liggen als de benodigde acties of grondstoffen niet beschikbaar zijn. Het kan daarom handig zijn om regelmatig naar de Markt te gaan. Niet alleen vanwege de grondstoffen die je ontvangt, maar vooral om informatie te krijgen over de speciale gebouwen die in het spel komen. Wellicht valt er extra geld te verdienen met leer of met combinaties van hout, vis, brood en vlees in de verschillende horecagelegenheden. Jij kunt dan vast beginnen met het sparen van de benodigde goederen, terwijl de andere spelers nog van niets weten.

Schroom niet om een een lening te incasseren. Het is veel belangrijker om de voor jouw tactiek belangrijke gebouwen te bouwen dan die paar vis te nemen om voor één ronde je voedselprobleem op te lossen. Bovendien kun je je leningen via het Gerechtshof tamelijk gemakkelijk weer kwijtraken.

Vaak wordt gedacht dat het kopen van een boot weggegooid geld is. Reken maar eens uit. Als je in een spel voor 4 personen in ronde 4 een houten boot koopt, koop je in feite 34 voedsel. Niet slecht voor 14 Francs. Om aan die 14 Francs te komen, kun je ervoor kiezen om niet al te belangrijke gebouwen weer te verkopen. Denk aan de Timmerfabriek of de Visserij. Het verkopen van gebouwen kan ook handig zijn om de entree van een bepaald gebouw te kunnen betalen.

Gelukkig ben ik niet in staat om je te vertellen wat de beste tactiek is. Het spel zou dan niet best zijn. De meest gekozen basistactieken in de spelletjes die ik tot nog toe gespeeld heb zijn: voor stalen schepen gaan in combinatie met verschepen via de Rederij, voor meerdere lijnschepen gaan, voor een bepaald speciaal gebouw gaan en daar meerdere keren voor veel geld goederen verkopen en voor zoveel mogelijk gebouwen gaan. Maar ook een combinatie hiervan kan best winnend zijn. Het belangrijkste is om flexibel met je mogelijkheden om te gaan en goed de resterende tijd in de gaten te houden

Spelfamilie

Nee