Product was successfully added to your shopping cart.

Manilla

Vanaf 10 jaar
3 - 5 speler(s)
+/- 50 min
29,7 x 29,7 x 7,2 cm
Strategie:
Geluk:
Bluf:
  • Manilla Manilla
  • Manilla_spelmateriaal Manilla_spelmateriaal

Het spel

821: de Filippijnse archipel wordt al 250 jaar door Spaanse gouverneurs vanuit de bloeiende havenstad Manilla geregeerd. En wel met ijzeren hand, want iedereen die handelt moet de kroon belasting betalen. Zo is de achtergrond geschapen, waartegen lokale smokkelbendes ontstaan, die tot ware triades uitgroeien.

De zwarte markt tiert welig. De spelers hebben zich als baas van hun triade tot doel gesteld om aan de smokkel van nootmuskaat, jade, ginseng en zijde rijk te worden. Het is nu niet alleen meer Spaans goud wat er blinkt! Manilla bestaat uit een aantal smokkelvaarten.

Tijdens elke vaart koersen 3 sampans (vrachtschepen) met smokkelwaar op de haven van MANILLA af. Met dobbelsteenworpen wordt de voortgang van de schepen bepaald. De schepen varen zelfstandig. De opbrengsten zijn per sampan afhankelijk van hun lading. Iedere speler begint met een startvermogen van 2 aandelen en 30 Peso's. Met dit geld kunnen zij aan het begin van elke smokkelvaart bieden op de functie van HAVENMEESTER. Alleen de havenmeester heeft het recht om nieuwe aandelen te kopen. Hij beslist welke goederen aan boord van de schepen worden geladen en hij bepaalt de startposities van de vrachtschepen. Als de havenmeester bekend is, kunnen alle spelers hun geld uitgeven om met behulp van hun HANDLANGERS verschillende acties uit te voeren:


  • Ze kunnen hun handlangers AAN BOORD van de sampans sturen om geld te verdienen aan de goederen als ze de haven bereiken.

  • Ze kunnen de ligplaatsen in de HAVEN en op de WERF bemannen om geld te verdienen aan binnenkomende en beschadigde schepen. - Wie zich als VERZEKERAAR opwerpt, ontvangt direct 10 Peso's, maar moet opdraaien voor reparaties aan beschadigde schepen op de werf.
  • -
  • Wie zich met PIRATERIJ bezighoudt, kan zijn vermogen door middel van het ENTEREN en PLUNDEREN van schepen vergroten.

  • Als LOODSEN kunnen spelers de snelheid van schepen beïnvloeden. Aan het einde van elke smokkelvaart ontvangen de spelers opbrengsten voor succesvolle handlangers. Goederen, die veilig in de haven aankomen, stijgen in waarde. Het spel is afgelopen zodra één van de goederen waarde '30' heeft bereikt. De speler met het MEESTE GELD wint het spel.

Spelfamilie

Nee