Product was successfully added to your shopping cart.

De eerste reviews van 'Testers gezocht'

23-05-2016  |  Algemeen nieuws:

Onze spellentesters zijn weer flink aan het testen geweest met de nieuwste spellen van 999 Games.
Vind hier de meest uitgebreide recensies van Pak die Zak! en CroX Word. Lijkt het jouw ook leuk om onze nieuwste spellen te testen? Houd onze Facebookpagina in de gaten en doe mee aan ‘Testers gezocht’!

CroX Word review

Mijn naam is Joery en ik ben 28 jaar.

1)    Wat is je eerste indruk van het spel?
Het begint al met het eerste aanzien en het openen van de doos: het spel ziet er lekker luchtig en vrolijk uit. Felle kleurtjes, korte spelregels, in het oog springende spelstukken: je weet gewoon dat dit een plezant tussendoortje wordt. Hetzelfde gevoel krijg ik bij spellen als Speed Cups of Halli Galli.

2)    Beschrijf kort hoe het spel werkt?
Om het samen te vatten: CroX Word is Scrabble in de hoogste versnelling. Speler gooien tegelijk met hun dobbelstenen en proberen met zeven letters 2 verschillende woorden te vormen die elkaar kruisen. Ben je als eerste klaar, gooi je je achtste dobbelsteen in het bakje. Lekker simpel!

3)    Voor welke doelgroep vind je dit spel geschikt?
In eerste instantie lijkt het spel me zeker geschikt voor gezinnen met kinderen van eenzelfde leeftijd, die op hetzelfde taalniveau zitten. Dit is een hele luchtige manier om hen, bijna letterlijk, wat meer met taal te ‘laten spelen’.

Maar het spel slaat zeker ook aan bij de al wat oudere spelers: zij die houden van een spel met taal of een snel reactiespel voor tussendoor gaan met CroX Word zeker een goed spel in huis halen.

4)    Wat vind je de leukste eigenschap van het spel?
Eerst en vooral is de eenvoud van zijn spelregels één van de sterkste punten van CroX Word: de spelregels konden haast niet simpeler. Het is zo uitgelegd aan mensen die het nog nooit hebben gespeeld, en voor je het weet ben je verwoed aan het strijden om toch maar als eerste je dobbelsteen in de schaal te werpen.

Een ander groot voordeel van CroX Word ten opzichte van andere ‘reactiespelletjes’ als Speed Cups of Halli Galli is dat het meer vereist dan gewoonweg de beste reflexen of reactietijd hebben. Je perceptie en kennis van taal speelt hier een veel grotere rol. Iemand die altijd als eerste zijn bekertjes correct stapelt in Speed Cups of altijd het juiste voorwerp pakt in Vlotte Geesten, zal niet noodzakelijk de beste ‘woordjeslegger’ zijn. Voor mensen die ‘reactiespelletjes’ wat beu zijn geworden, kan CroX Word wel een goed alternatief zijn!

5)    Wat vind je minder leuk aan het spel?
Het scoresysteem kon beter: in de praktijk komt het erop neer dat je 3 maal achter elkaar een ronde moet winnen, maar we vonden dat in de praktijk de trofeeschijf veel te vaak van speler moest wisselen. Soms heb je gewoon eens pech met je gerolde letters en dan is je gouden trofee moeten afgeven wel wat zuur. We speelden het spel eigenlijk liever met als regel dat je gewoon een bepaald aantal overwinningen moest behalen.

Een ander aspect dat leuk werkt maar in de praktijk wat minder nuttig is, is de dobbelschaal. Het geeft zeker een leuke dynamiek en het is ook gewoon tof om je laatste dobbelsteen erin te moeten gooien, maar het leidt niet vaak genoeg tot echte ‘conflicten’: het komt relatief weinig voor dat 2 spelers echt op het exacte moment hun achtste dobbelsteen in het bakje willen/kunnen gooien. En van zodra de eerste speler zijn dobbelsteen erin gooide, stopten de andere spelers meestal al met het maken van hun woorden: gewoon even controleren wat de winnaar voor woorden heeft gelegd, en dan op naar de volgende ronde. Maar de schaal heeft wel iets leuks, en het is eens iets anders dan op een bel te hoeven duwen!

6)    Voor welk moment is dit spel geschikt?
CroX Word is een ideaal ‘tussendoortje’: leuk voor tussen 2 grotere spellen door, om even de tijd te doden, of om kort te beslissen wie die avond de afwas moet doen! En, zoals wel vaker met de genre spellen, moet je oppassen dat je niet vervalt in het typische “nog één potje en dan stoppen we”. Voor je het weet, ben je toch wat meer tijd kwijt dan je dacht…

7)    Wat vind je van de kwaliteit?
De dobbelstenen liggen goed in de hand, en het zijn voor een keertje echte ‘blokjes’ in plaats van de standaard dobbelstenen met afgeronde hoekjes. Verder een goede doos, compact en dus makkelijk overal mee naartoe te nemen, de typische 999 Games-kwaliteit dus :-)

8)    Waarom raad jij dit spel aan?
CroX Word is gewoonweg een goede mix van een taalspel en een reactie-spel een goed alternatief voor zij die één van die genres misschien een beetje beu is. Het is zeker een uitdaging om niet één, maar twee verschillende juiste woorden te verzinnen met een beperkt aantal letters en dat ook nog eens sneller te doen dan je tegenspelers. Je kan er lekker creatief mee zijn en het durft al eens verslavend werken.

9)    Hoeveel sterren geef je dit spel op schaal van 1 tot 5?
Ik zou gaan voor 3 tot 4 sterren. Mag 3,5 ster ook? Het spel gaat hier zeker regelmatig bovengehaald worden, maar dan toch vooral in combinatie met enkele andere spellen op spelletjesavonden.

10) Heb je nog tips?
Wij vroegen onze deelnemers altijd om een zin te vormen met de door hun gelegde woorden, de resultaten daarvan waren vaak erg grappig! Verder speelden we heel weinig met de trofeeschijf: vaker speelde we gewoonweg om als eerste x aantal ronden te winnen. Je kan ook elke ronde een letter uit het alfabet weggeven: de winnaar van ronde 1 krijgt de ‘A’, ronde 2 de ‘B’, enzovoort. Wie dan na 26 ronden het langste woord kan vormen met zijn ‘gewonnen’ letters, heeft het spel gewonnen!

Pak die Zak! review

Mijn naam is Patrick, 32 jaar.

Mijn eerste indruk van “Pak die Zak!” was direct goed. Leuk artwork op de doos. Doet me denken aan Boonanza. Als je de door open doet vind je hier een stapel met zakkaarten, doelfiches, de spelregels en … de zak. Veel moeilijker kunnen ze het niet maken.

Het spel kent een aantal varianten, maar in alle gevallen gaat de zak in het midden en worden er 4 verschillende zakkaarten om de zak gelegd. Afhankelijk van de variant worden er 1 of meer doelfiches rond de zak gelegd. Elke speler krijgt een stapel met zakkaarten en draait deze om de beurt om en sluit deze aan bij de bestaande zakkaarten. Als het totaal aantal zakken gelijk is aan het doelfiche in het midden, dan mogen alle spelers een poging doen om de zak als eerste te pakken. De speler die hier het eerste in slaagt wint de totale rij aan zakkaarten . De speler die aan het einde van het spel, als alle stapels op zijn, de meeste kaarten (dus geen zakken) in bezit heeft wint het spel.

Een lekker eenvoudig spelletje dat doet denken aan
Halli Galli, maar door de doelfiches toch andersaanvoelt.
De leeftijdsaanduiding vanaf 8 tot 99 klopt goed, maar snelheid en hoofdrekenen is wel een stevige vereiste. Wij hebben het samen een aantal keer gespeeld na een langer spel om de avond gezellig af te sluiten en mijn verlies weer te vergeten. Het speelt lekker vlot, dus je hebt zo een paar rondjes gedaan. Wat je wel merkt is dat er snel een groot verschil ontstaat tussen de spelers als 1 speler goed kan hoofdrekenen en de andere spelers daarom altijd te laat zijn. Door de variant met meerdere fiches was dit voordeel een stuk minder.

De kwaliteit van de componenten is dik in orde. De zak lijkt duurzaam en een tegen een stootje te kunnen en de kaarten zijn van een prima kwaliteit zodat ze ook een tijdje mee gaan. Zelfs aan de binnenzijde van de doos is aandacht besteed door 999 games.

Ik raad Pak die Zak! aan voor mensen die opzoek zijn naar een eenvoudig spelletje om op een regenachtige zondagmiddag uit de kast te pakken. Zeker met jongere kinderen is dit een leuk spelletje om op de tafel te zetten. Leuk en leerzaam tegelijk. Met 3 sterren is dit in mijn boekje een prima score voor dit kleine doosje.

Tips
Ik wil toch nog een tip meegeven aan toekomstige spelers. Probeer bij te houden welke kaart er gespeeld moet worden om de zak te mogen pakken. Hiermee kun je soms iets sneller zijn dan je tegenstanders, want jij ziet de kaart eerder.

Als ik 999 games nog een tip mag geven zou ik een uitbreiding proberen te maken met 2 toevoegingen. Als eerste zou ik een aantal kaarten toevoegen waar meerdere zakken op staan. Nu zijn er alleen jokers waar van alle zakken 1 soort op staat, maar het lijkt me voor oudere spelers leuk om bijvoorbeeld kaarten te hebben met 3 doedelzakken en 2 trekzakken. En als tweede zou ik een tijdsaspect toevoegen. Een zandloper of knop waardoor de spelers worden gedwongen sneller kaarten te draaien. Nu kan een speler op zijn gemak kijken welke kaarten gedraaid mogen worden om direct naar de zak te grijpen. Deze tip is echt als aanvulling op het bestaande spel voor oudere spelers, het standaard spel zou hiermee te ingewikkeld en uitdagend worden voor jongere spelers.

« Terug