Product was successfully added to your shopping cart.

Interview Chislaine van den Bulk

12-01-2016  |  Algemeen nieuws:

Kun je in een paar zinnen iets over jezelf vertellen?
Ik ben werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen. Ik ben daar begonnen als conductrice. Toen er 8 jaar geleden een vacature als planner vrijkwam, heb ik daar direct op gesolliciteerd, aangezien dat erg aansluit bij mijn hobby ‘spellen maken’. In mijn vrije tijd ga ik graag naar de sauna, naar festivals, uit eten en kijk ik graag films. Ik ben een avontuurlijk persoon. Ik hou erg van uitdagingen en spontane ontmoetingen. Door het maken van spellen heb ik ook al veel leuke avonturen meegemaakt. Ik heb op diverse logeeradressen vertoeft bij mensen die ik op een beurs heb leren kennen. 

Hoe is jouw liefde voor bord/kaartspellen ooit ontstaan? Speelde je als kind al veel spellen? Zo ja welke?
Ik ben altijd gek geweest van spellen.  Als kind zijnde speelde ik met mijn zusje soms middagen spellen. We maakten dan een stapel met de spellen die we in volgorde zouden gaan spelen, alleen duurde het altijd langer dan we dachten waardoor we aan de onderste niet toekwamen.  Onder andere “Het betoverde doolhof”,  “Stratego”, “Cluedo”, “Onderuit” , “Wie is het?”, “Valkuil”, “Monopoly” waren wel veel gespeelde spellen

Ben je nog op andere manieren actief in de spellenwereld? (winkel, club, vereniging etc.)
2 van mijn spellen heb ik in eigen beheer uitgegeven: “Lino” en “Koplopers & Dwarsliggers”. Dit is toch een heel andere tak van sport. Het is toch erg lastig om je spellen zelf aan de man te brengen. Als ik nu iets verzin, breng ik het dan ook naar een uitgever. Ik ga soms naar de spellengroep Hilversum. Dat is bij mij om de hoek. Daar kom ik dan uitsluitend om te spelen.

Wat is je favoriete spel ooit en waarom?
Elfenland inclusief de uitbreiding Elfengold heeft toch wel een speciaal plekje in mijn hart. Dit was voor mij het spel dat het spellenwereldje wakker deed schudden. Voor de rest heb ik niet echt een favoriet spel. het is altijd een periode bij mij dat een spel heel geliefd is. Momenteel speel ik veel Port Royal en Stenen Tijdperk. Weerwolven blijft overigens wel een van mijn favorieten.

Waarom spelen wij ‘mensen’ spellen volgens jou?
Het is een heel gezellige bezigheid, waarbij je ook echt met elkaar bezig bent. Daarnaast leer je veel van spellen spelen. Ik denk dat het vooral voor de ontwikkeling van kinderen erg belangrijk is. Keuzes leren maken en ook leren inzien dat bepaalde keuzes gevolgen hebben.

Hoe ben je op het idee gekomen voor het spel ‘Bonje in de Stal’?
Ik werd via de mail benaderd door Kathalijn. Zij schreef dat Kristel  (medeauteur van het spel) jarig was en dat Kristel heel creatief was. Kathalijn wilde een uniek cadeau aan haar geven. Kathalijn had in het NRC een interview van mij gelezen en vroeg zich af of ik bereid was een workshop te geven over spellen maken. Ik gaf aan dat ik dat niet deed, maar dat ik wel langs kon komen om te proberen  in een middag samen een spel te verzinnen. Uiteindelijk zijn we samengekomen, hebben we wat spelvoorwaarden in een hoge hoed gedaan en allemaal iets getrokken waar het spel aan moest voldoen. Het idee van mannetjes- en vrouwtjesdieren verzamelen had ik al  eerder in een prototype liggen (een stuk ingewikkelder en totaal niet naar mijn zin). In die middag hebben we toen “Bonje in de Stal” gemaakt en meerdere keren succesvol gespeeld.

Hoe lang duurde het maakproces van eerste idee tot het in de winkels lag?
Het spel zelf is in een middag gemaakt. Het nette prototype hebben we ongeveer 2 maanden later op de Ducosim-beurs bij de 999- Bring & Try laten zien. “Bonje in de Stal” werd daar als positief ervaren en 1 jaar na bedenken zaten de promotieversies in het tasje van het Spellenspektakel en 1,5 jaar na bedenken lag de versie in de winkel.  Dat is erg snel.

Hoe vaak heb je het spel moeten testen voordat het helemaal werkte?
Eigenlijk werkte het direct en hebben we ook eigenlijk niets meer aangepast. Meestal als ik een spel verzin, weet ik direct hoeveel kaarten ik nodig heb, hoeveel pionnen en zo, en meestal weet ik dan ook meteen de speelduur. Vraag me niet hoe ik dat doe. Dat zit gewoon in mijn hoofd.  Toen we het spel verzonnen hadden, zei ik ook gelijk: “Wacht even, ik schrijf even op wat we nodig hebben.”  Ook nadat 999 Games kaarten wilde toevoegen voor 4 spelers wist ik direct welke dit moesten worden om de balans goed te houden.

Met wie test je meestal je spellen? (Nog interesse in testers?)
In eerste instantie heel veel met mezelf. Zodra het spel naar wens is, test ik het soms met vrienden of laat ik het testen door mijn neefje en zijn vriendjes en soms ook op spellenverenigingen. Op dit moment heb ik geen interesse in testers. Ik moet eerst weer eens iets gaan uitwerken.

Wat was je grootste strijd/struikelblok in het ontwikkelingsproces?
Eigenlijk gaat een ontwikkelingsproces naar je idee altijd veel te langzaam, ligt het voor je gevoel heel lang stil en is het op het laatste moment haasten voor het naar de drukker gaat. Dat was ook bij “Bonje in de Stal”. Net voor de druk kwam de vraag voor extra kaarten voor 4 spelers. Het voorstel was procentueel verhogen.  Ik was echter door omstandigheden onbereikbaar. Gelukkig hadden ze gewacht op mijn akkoord  en kon ik de aantallen kaarten doorgeven. Dat zijn best spannende momenten, omdat uitgevers ook aan deadlines zitten.

Was “Bonje in de Stal” altijd al het thema van het spel?
Ja, vanaf het begin, net als de naam.

Speel je zelf het spel nog vaak met familie en/of vrienden?
Ik speel het geregeld met een vriendin van mij en haar kinderen. Die zijn er echt gek op.

Ben je nog bezig met nieuwe ideeën voor bord- of kaartspellen?
In mijn hoofd wel, maar moet er eens de tijd voor nemen om ervoor te gaan zitten. Ik merk dat ik de laatste tijd onder druk of in opdracht goed presteer.

Wat is jouw gouden tip voor mensen die graag hun eigen spel willen maken?
Zorg dat je een vernieuwend concept in je spel hebt zitten. Werk het goed uit. Wees kritisch op jezelf. Laat het testen door mensen die open en eerlijk durven en kunnen zijn.  

 

« Terug