Product was successfully added to your shopping cart.

Interview met Liesbeth Bos

04-12-2015  |  Algemeen nieuws:

Kun je in een paar zinnen iets over jezelf vertellen?
Ik ben Liesbeth, spelauteur sinds 2003, en moeder van twee geweldige kindjes. Ik woon met mijn gezin in Zuid-Limburg, in de buurt van de bossen en de heuvels. Ik ben graag buiten: wielrennen, kamperen, wandelen, skaten en als de dagen en het werk het toelaten, werken. Verder lees ik graag en vind ik uiteraard spelletjes spelen erg leuk.

Hoe is jouw liefde voor bord/kaartspellen ooit ontstaan? Speelde je als kind al veel spellen? Zo ja welke?
Als kind speelde ik maandenlang één potje monopoly met mijn beste vriendin. Met mijn ouders heb ik ook altijd spelletjes gespeeld. Schaken, backgammon, pesten, jokeren en later Cluedo. In mijn jeugd waren er niet zo veel fantastische spellen te krijgen als nu. Michael heeft met 999 Games de spellencultuur in Nederland echt veranderd!

Ben je nog op andere manieren actief in de spellenwereld?
Niet meer. Ik heb een tijdlang vertaalwerk gedaan voor de SAZ, dat is het Duitse Spelauteursgilde, maar daar heb ik geen tijd meer voor. Los van het zelf ontwikkelen van spellen werk ik ook samen met een Duitse auteur. En die samenwerking is helemaal geweldig!

Wat is je favoriete spel ooit en waarom?
Los van De 7 Geitjes, Gatenkaas en Funny Farm bedoel je? ;-)

Ik heb er drie:

Cluedo. Dat was het allerleukste spel wat ik vroeger had, en daar heb ik de meeste herinneringen aan dat we daar als gezin collectief de slappe lach bij kregen. Mijn dochter vindt het nu nog steeds een superspel.

Eufraat en Tigris. Dit heb ik net na mijn studententijd nachtenlang met een vriendin gespeeld. Het is super doordacht, en mathematisch helemaal kloppend, met een geluksfactor. Ik heb het helaas al een tijd lang niet meer gespeeld, maar het blijft super.

En Babel, een tweepersoonsspel wat ook geweldig doordacht gemaakt is. Het dubbele gebruik van de kaarten vind ik heel goed bedacht en uitgewerkt. En ik win altijd... ;-)

Waarom spelen wij ‘mensen’ spellen volgens jou?
Om het samen zijn, om echt interactie met elkaar te hebben. Bij sommige spellen word je ook in een wereld gezogen en ben je ook echt even op avontuur. Het is een soort reis die je samen maakt. Bij de kleinere snelle spellen is het gewoon om gezellig samen iets te doen.

Hoe ben je op het idee gekomen voor het spel ‘De 7 Geitjes’?
Ik wilde graag een kaartspel met dobbelstenen maken. Ik had al langer een wolf en 7 geitjes-idee liggen, maar dat werkte anders. En totaal niet. Dus toen ik bedacht om met dobbelstenen en kaarten iets te doen ging het ineens vrij snel.

Ik heb pas geleden mijn aantekeningen erbij gezocht en het waren maar twee blaadjes eigenlijk. Het lastigste was om de verdeling van de dobbelstenen te maken. Ik ben van 6 naar 8 dobbelstenen gegaan en toen ging het allemaal redelijk snel ineens.

Hoe lang duurde het maakproces van eerste idee tot het in de winkels lag?
Het idee had ik al langer. Ik heb het 999 Games pas later laten zien. Vanaf het presenteren bij 999 tot aan productie ging eigenlijk redelijk snel. De samenwerking met de redacteur van 999 Games en de illustrator van het spel was te gek. Zo zou ik het het liefste bij al mijn uitgevers zien!

Hoe vaak heb je het spel moeten testen voordat het helemaal werkte?
Testen gaat in fases. In eerste instantie test ik het alleen alsof ik met 3 of 4 spelers ben. Pas als ik tevreden ben test ik het met echte mensen. Zoals gezegd was het uitzoeken hoeveel dobbelstenen ik nodig had het lastigste. Toen ik besloten had dat het er 8 moesten zijn was het eigenlijk klaar. Ik heb het spel getest met mijn testspelers zoals het nu is. Er is eigenlijk niets meer aan veranderd.

Met wie test je meestal je spellen? (Nog interesse in testers?)
Ik heb altijd interesse in testers. Mocht je in de buurt van Maastricht wonen, meld je maar aan via 999 Games!

Het probleem voor testers is dat ik soms maandenlang niets te testen heb, en dan ineens 15 spellen. En dat is dan intensief. Er zitten ook spellen tussen die slecht lopen. Een goede tester kan benoemen wat hij goed vond gaan en waarom, en wat hij niet goed vond gaan en waarom.
Soms gaat een spel een paar keer in de revisie. Dat is voor de testers dan soms ook lastig, omdat ze de regels van de vorige keer nog weten.
Ik heb momenteel een geweldig "dreamteam" om me heen. Mijn eigen kinderen en hun vriendjes en dan nog een paar volwassen vrienden en hun kinderen.

Wat was je grootste strijd/struikelblok in het ontwikkelingsproces?
Tijd!
En er zijn van die "winkeldochters" waarbij ik het thema of een mechanisme heel erg gaaf vind en wat maar geen spel wil worden. Ik zou dat eigenlijk gewoon in de prullenbak moeten gooien maar dat gaat niet.
Ook slechte ideeën moeten even op papier komen en afgebrand kunnen worden.

Was ‘De 7 Geitjes’ altijd al het thema van het spel?
Ja.

Speel je zelf het spel nog vaak met familie en/of vrienden?
Minder dan ik zou willen. Gelukkig vinden de kinderen het steeds leuker en organiseren ze steeds zelf spellenavondjes. Alleen hebben ze op dit moment een voorliefde voor Cash 'n Guns. Ook hilarisch, maar ik heb een spellenkast vol met andere juweeltjes waar we dan niet aan toe komen.

Ben je nog bezig met nieuwe ideeën voor bord of kaartspellen?
Altijd. 

Wat is jouw gouden tip voor mensen die graag hun eigen spel willen maken?
Pffff. Er zijn vele manieren.
Ik vind het altijd fijn om een verhaal te hebben. En dan in die stijl te kunnen blijven.
Dat wil niet zeggen dat het verhaal wat ik bedacht heb altijd het thema blijft, maar het helpt wel om keuzes te maken. Mijn tip van de laatste tijd is om me af te vragen wat er nog allemaal weg kan.
Heb je kaarten, dobbelstenen, speelfiguren, een bord, etc. Bedenk dan eens of het ook zonder bord kan, of zonder dobbelstenen. Less is more. Zeker voor de uitgevers, die moeten proberen om een goed spel zo gunstig mogelijk te produceren. En... Testen! En open staan voor kritiek... Succes!

 

Mijn eerste aantekeningen. In totaal twee blaadjes. Tegenwoordig schrijf en schets ik op mijn iPad...

Het prototype zoals ik het gemaakt heb en zoals ik het dus aan 999 Games gepresenteerd heb. De geitjes hebben hardloopshirtjes aan omdat ze zich snel moeten kunnen verstoppen. De wolf heeft honger...

 

Tot slot een schets/collage om aan de redacteur en de illustrator te laten zien wat ik bedoel. Ik wilde een geitje op een drukkere achtergrond met een jurkje in dezelfde kleur. Het prachtige patroon heb ik op google-afbeeldingen gevonden. Dit idee is ook in het uiteindelijke product verwerkt.

« Terug