Product was successfully added to your shopping cart.

Interview met Richard de Rijk

03-12-2015  |  Algemeen nieuws:

Kun je in een paar zinnen iets over jezelf vertellen?
In 2001, op 25-jarige leeftijd, ben ik begonnen met het uitgeven van mijn eigen spellen. De tekeningen werden samen met een huisgenoot gemaakt, de productie en het verkopen deed ik zelf.
Zo was ik in 2006 inmiddels 6 spellen en een paar uitbreidingen verder. En toen kwamen er kinderen en was er geen tijd meer om dit hele traject te doen. Hierdoor ben ik me meer gaan richten op het bedenken van spellen en het zoeken naar een uitgever.

Hoe is jouw liefde voor bord/kaartspellen ooit ontstaan? Speelde je als kind al veel spellen? Zo ja welke?
Naast Risk en Monopoly maakte ik halverwege de jaren ’80 kennis met het rollenspel Het Oog des Meesters. Eigenlijk was ik er nog te jong voor. Als ik het me goed herinner stond er 10+ op de doos. Maar omdat mijn broer toen 10 was heeft hij de spelregels gelezen en de eerste tijd het spel geleid. Ik geloof dat al mijn vriendjes in die tijd wel hebben meegespeeld. Later ging het spel ook mee op kamp, zodat er in de vrije tijd gespeeld kon worden. Sindsdien heeft de hobby me niet meer losgelaten.

Ben je nog op andere manieren actief in de spellenwereld?
Toen eind jaren ’90 “Die Siedler von Catan” in Duitsland uit kwam en er nog amper internetwinkels waren, ben ik dat spel in Nederland gaan verkopen. Daaruit is een handel ontstaan en heb ik meerdere jaren een stand op Spellenspektakel en Spiel gehad en meer dan 10 jaar een verkoopstand op de Ducosim-spellendagen. Sinds dit jaar ben ik Spellencentrum Agartha in Aalsmeer begonnen. Er is ruimte voor 80 spelers en er worden dan ook regelmatig toernooien gehouden.

Wat is je favoriete spel ooit en waarom?
Mijn favoriet blijft mijn eigen spel Atta Ants, alweer uit 2003. Dit spel heb ik toen zelf uitgegeven en is internationaal verkocht. Op de Spiel-beurs van dat jaar werd het door een recensent “de parel op Spiel” genoemd. In de jaren daarop heb ik een uitbreiding uitgebracht waar de bezoekers voor in de rij stonden. Ondertussen is het spel ook al jaren als browserspel te spelen. In Agartha is er nu ook de floor game (7m2-versie) van te spelen. Dus na al die jaren nog steeds mijn favoriet.

Waarom spelen wij ‘mensen’ spellen volgens jou?
Spelen zit in de aard van de mens. Als klein kind begin je al met dingen uit je wieg te gooien om het vervolgens steeds weer terug te krijgen. Enige tijd later is overgooien (vanuit de ouders gezien) wel een heel normaal spelletje geworden. En weer een tijdje later is het spelen van een bordspel de normaalste zaak van de wereld.

Hoe ben je op het idee gekomen voor het spel ‘Dieven!’?
Meestal bedenk ik een spel vanuit een opdracht, een bestaand spel (mechanisme) of een thema. Maar dat was bij Dieven! niet het geval. Eerder had ik in Atta Ants het mechanisme bedacht dat je als spelers tegen het spel speelt en dat het spel zelf stukken verzet om de spelers te verslaan. Daarop geïnspireerd wilde ik een spel maken dat zou bepalen of je als speler “af” bent of juist wint.
Ik ben een keer midden in de nacht wakker geworden met het idee voor een boevenbordspel.

Hoe lang duurde het maakproces van eerste idee tot het in de winkels lag?
De eerste kaartjes maakte ik eind 2010. Uiteindelijk lag het spel begin 2015 in de winkel. Een proces dus waar je een behoorlijk doorzettingsvermogen en geduld bij moet hebben.

Hoe vaak heb je het spel moeten testen voordat het helemaal werkte?
Ontelbare keren. Ik herinner me vooral hoe lang het heeft geduurd. Het was niet het enige idee waar ik aan werkte en met een enkele keer spelen per maand gaat het allemaal niet zo snel. Ik bleef het spel aanpassen. Ik kreeg het steeds niet goed, maar ik bleef er in geloven dat ik de oplossing zou vinden. Uiteindelijk heeft het bijna 3 jaar geduurd.

Met wie test je meestal je spellen?
Meestal is dat bij mij thuis met vrienden, soms speel ik met andere spellenbedenkers op een spellenbeurs. En natuurlijk elke Ducosimbijeenkomst met de medewerkers van 999 Games, want een spelidee moet daar nog al eens aangepast terugkomen…

Wat was je grootste strijd/struikelblok in het ontwikkelingsproces?
Dieven! is begonnen als bordspel. Het testen daarvan heeft denk ik ongeveer 2 jaar geduurd. Toen besloot ik om alle elementen er uit te halen die ik niet werkend kreeg.
Zo verdwenen de dobbelstenen en het bord. Hun functies in het spel werden overgenomen door kaarten en zo werd Dieven! na weer een jaar testen een goed werkend kaartspel.

Was Dieven altijd al het thema van het spel?
Ja, dat was het eerste thema en dat is nooit veranderd. Omdat de eerste dievenplaatjes die ik voor het prototype gebruikte afbeeldingen van De Zware Jongens waren, is dat het thema en de naam van het prototype geworden. Om die reden zaten ook Magica, Dagobert en het geluksdubbeltje in het spel. Vanwege het copyright van Disney konden die namen en figuren niet in de uiteindelijke versie van het spel gebruikt worden. De oorsprong hiervan kun je nog wel terugzien in de uiteindelijke tekeningen.

Speel je zelf het spel nog vaak met familie en/of vrienden?
Ik speel Dieven! nu vooral met mensen die het spel nog niet kennen, op het moment dat zij er achter komen dat er (weer) een spel van mij is uitgebracht door een uitgever. Vrienden kennen het spel inmiddels en gaan er liever voor zitten om een nieuw idee weer een stap verder te brengen.

Ben je nog bezig met nieuwe ideeën voor bord- of kaartspellen?
Ja, ik probeer steeds om elk jaar aan een paar ideeën te werken. Omdat het best een paar jaar kan duren voordat een idee wordt uitgegeven, wil ik een idee in elke ontwikkelingsfase hebben.
Zo ligt er nu een nieuw idee bij 999 Games op kantoor, is het volgende idee een paar keer aangepast en klaar om nog een keer te laten beoordelen en ben ik sinds dit jaar bezig met een nieuw bordspel.

Wat is jouw gouden tip voor mensen die graag hun eigen spel willen maken?
Andere spellenbedenkers zijn je vrienden. Zoek ze op. Ze delen graag hun ervaring en helpen je spel graag een stapje verder. Je kunt beter een spel uitvinden dan het wiel. Je vindt ze o.a. op de Ducosim- en de spelauteursdagen in Spellencentrum Agartha. 

« Terug