Product was successfully added to your shopping cart.

Ora et Labora - Niet meer leverbaar

Vanaf 12 jaar
1 - 4 speler(s)
+/- 120 min
31,9 x 22,7 x 7,3 cm
Geluk:
Tactiek:
Bluf:
  • Ora-et-Labora Ora-et-Labora
  • Ora-et-Labora_spelmateriaal Ora-et-Labora_spelmateriaal

Het spel

Ora et Labora is een spannend bordspel van de auteur van onder andere Agricola en Boonanza. Je staat aan het hoofd van een klooster en probeert dit met allerlei gebouwen en ontwikkelingen uit te breiden. Daarbij is de locatie van belang. Het ene gebouw moet naast de bergen staan, de ander juist naast de zee. Verder hebben de meeste gebouwen ook invloed op aangrenzende gebouwen. Daardoor ontstaan interessante dilemma's.

Je begint met een basisland met 10 velden, waarop je al 3 gebouwen hebt en wat bos en veen. Verder heb je al wat basisgoederen, zoals graan, hout en turf. Je stuurt je prior en 2 lekenbroeders naar gebouwen om grondstoffen voor je te verzamelen of te veredelen. Het spel bevat een oogstwiel, dat laat zien hoeveel grondstoffen er van de verschillende soorten geoogst kunnen worden. Elke ronde wordt deze 1 slag gedraaid, waardoor de opbrengsten stijgen. Als je aan de beurt bent, kun je uit verschillende acties kiezen:


  • Je kunt één van je geestelijken naar een gebouw sturen en de betreffende functie uitvoeren. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld het verzamelen van grondstoffen of het ruilen van grondstoffen tegen andere grondstoffen. Zo kun je bijvoorbeeld van druiven wijn maken of van meel brood. Wil je een geestelijke naar een gebouw van een andere speler sturen, dan kan dat. Je betaalt de betreffende speler geld en geeft hem daarmee een arbeidsopdracht. Deze andere speler moet nu een van zijn geestelijken naar het door jou gewenste gebouw sturen!


  • Je kunt houthakken of turfsteken en daarmee hout of turf binnenhalen. Daardoor mag je ook een bos- of veenkaart van je landschappen verwijderen om plaats voor een gebouw te maken.

  • Je kunt een gebouw bouwen. Naast het speelbord liggen allerlei gebouwen, in het begin alleen de startgebouwen. In de loop van het spel komen er steeds meer gebouwen bij. Om een gebouw te mogen bouwen heb je bepaalde grondstoffen nodig en plek op je landschappen. Elk gebouw heeft een functie, die je later kunt gebruiken en een puntenwaarde. Verder kan een gebouw niet altijd op alle landschappen worden gebouwd. Ook daarmee moet je rekening houden.


  • Naast één van bovenstaande acties mag je extra landschappen kopen, waarmee je jouw gebied kunt uitbreiden. Zo creëer je een schilderachtig landschap, dat zich van de kust via de vlakte en de hellingen tot de bergen uitstrekt.




Het spel bestaat uit een beginfase en fasen A t/m E. Bij het ingaan van een nieuwe fase mag je steeds een dorp bouwen. Deze heb je in je hand en bouw je op een van je landschappen. Aan het einde van het spel krijg je punten voor een dorp, afhankelijk van de woonwaarde van de gebouwen en dorpen die eraan grenzen. Nadat iedereen een dorp heeft gebouwd, komen er nieuwe gebouwen in het spel en krijg je een nieuw dorp op handen.

Aan het einde van het spel krijg je punten voor je fiches, voor de woonwaarde van je dorpen en aangrenzende gebouwen en voor de puntenwaarde van je gebouwen. De speler met de meeste punten wint het spel.

Ora et Labora bevat 2 varianten, die dezelfde spelregels hebben, maar verschillende gebouwen en fiches gebruiken. In de variant "Frankrijk" bevinden zich druiven en meel, waarmee respectievelijk wijn en brood kunnen worden gemaakt. In de variant "Ierland" speelt whiskey een grote rol.

Ora et Labora is een uitdagend spel voor de echte liefhebbers. Naast de 2 genoemde varianten beschrijven de spelregels korte en lange versies voor 2, 3 en 4 spelers. Het spel is zelfs solitair te spelen!


Tactische speeltip(s)

Je krijgt je geestelijken pas terug als je ze allemaal hebt ingezet. Soms kan het daarom gunstig zijn als een andere speler jouw geestelijke gebruikt. Bovendien krijg je daar geld voor. Probeer daarop in te spelen.



Vergeet niet dat je de joker op het oogstwiel voor alle goederen mag gebruiken, ook voor goederen die nog niet eens in het spel zijn, zoals druiven en steen.



Je prior is een belangrijke schakel in het spel, omdat je hem bij het bouwen van een gebouw direct mag inzetten. Maak daar op het juiste moment gebruik van.

Spelfamilie

Nee