Brieven uit Whitechapel - Bordspel

Product image
product image thumbnail
product image thumbnail
Video thumbnailSpeel video af
product image thumbnail
product image thumbnail
Video thumbnailSpeel video af
39,99
Ontvang 390 overwinningspunten
Op voorraad
Vang Jack the Ripper! Werk als detectiveteam samen om Jack the Ripper, de gevaarlijkste seriemoordenaar aller tijden, te vinden en te arresteren. Achtervolg na elke moord Jack, die op tijd naar zijn schuilplaats probeert terug te keren. Overleggen is vereist, maar de speler die Jack speelt, zit erbij en krijgt zo alle plannen en informatie mee. Razend spannend deductiespel voor de hele familie!Klik hier om je eigen scoreblaadjes te kunnen printen.
Strategie
Deductie
Spanning
v.a. 12 jaar
2 - 6 spelers
+/- 90 min

Gerelateerde producten

Over het spel

Superspannend detectivespel voor families en gevorderde spelers.


Het spel speelt zich af in het district Whitechapel in Londen. Jack the Ripper pleegt 5 moorden in 4 nachten en keert na elke misdaad terug naar zijn vaste schuilplaats. Een van de spelers neemt de rol van Jack op zich. De andere spelers vormen een team van politieagenten, die naar hem op zoek zijn. Zij moeten samenwerken en overleggen om Jack uiteindelijk in de val te lokken. Jack verplaatst zich in het geheim, waarbij hij gebruik mag maken van postkoetsen en steegjes binnendoor. Weet Jack ook na de vierde nacht terug te keren naar zijn schuilplaats, dan heeft hij gewonnen. Lukt dat niet, dan wint het detectiveteam.

Elke nacht bestaat uit 2 delen met een aantal fases. In elke fase is óf Jack óf het detectiveteam verantwoordelijk voor de betreffende actie(s). Jack legt de "ongelukkigen" op het speelbord, daarna doet de onderzoeksleider hetzelfde met de patrouilles. Omdat er blanco fiches tussen zitten, zijn beide partijen niet zeker van de exacte locaties. Jack bepaalt daarna wanneer hij zijn moord(en) pleegt. Hoe langer hij wacht, des te meer kunnen de patrouilles oprukken, maar des te meer tijd krijgt Jack ook om te ontsnappen. Na het plegen van de moord schrijft Jack steeds in het geheim op waar hij zich bevindt. Hij kan tijdens zijn ontsnapping met een koets sneller bewegen of met een steeg een sluiproute binnendoor nemen. De detectives mogen ieder om aanwijzingen vragen of een arrestatie plegen. Lukt het ze om Jack te arresteren, dan winnen ze direct. Bereikt Jack zijn schuilplaats, dan start de volgende nacht. Als Jack ook na de vierde nacht veilig naar zijn schuilplaats terugkeert, wint hij het spel. Zoniet, dan winnen de detectives!

Omdat de detectives over alles mogen overleggen, ontstaat er al snel een gezellig, interactief spel. Hoewel Jack natuurlijk niet mee discussieert, kan hij wel alles volgen en daardoor zijn conclusies trekken.

De spelregels beschrijven verschillende varianten om eventuele niveauverschillen te compenseren.

Productinformatie

Artikelcode999-WHC01
Gewicht1,57 kg
Merk999 Games
Afmetingen29,7 x 29,7 x 7,2 cm
AuteurGabriele Mari, Gianluca Santopietro
EAN Code8717249196389
Jaar van Uitgifte2012

Reviews

"Hartkloppingen van de spanning!"
Marcel de Vette
Wauw, dit spel is niet voor watjes! De spanning loopt al snel razendsnel op en je zit door de ontzettend leuke vormgeving en details al snel midden in de sfeer waardoor het voelt alsof je de hoofdrol hebt in je eigen thriller. Dit spel is voor de liefhebbers van het vroegere ‘jacht op mr X’ een must have, maar eigenlijk voor iedereen ontzettend leuk en vooral spannend om te spelen. Maar pas op je hart!
"Razend spannend spel!"
Louis Vandeputte
Ik speelde dit spel al een 5-tal keer, meestal met 2 spelers (beiden twintigers). Als Jack spelen is enorm spannend, tactisch nadenken kan je helpen hoewel er ook enig geluk mee gemoeid is. De spanning wanneer de detectives je op de hielen zitten is verslavend. Maar ook als detective is het enorm leuk om Jack in het nauw te proberen drijven. Ik kijk er al naar uit om het nog eens te spelen!
"superspannend"
virginie benoot
een topspel in zijn soort. iedere keer als we met vrienden samenkomen zeggen we we gaan eens iets anders spelen maar toch wordt iedere keer dit spel nog bovengehaald op het einde :-) een tof spel in groep zowel voor de detectives als voor jack. alhoewel jack wel sluwer wordt door het meer te spelen van het spel. iedere keer hetzelfde principe en toch iedere keer anders een echte aanrader
"Spannend spel"
Josien Bakels
Ik heb dit gespeeld met z'n 2en, maar ook met 6 mensen tussen de leeftijd van 20 - 30 jaar. Ik had hogere verwachtingen voor dit spel, maar het is nog steeds heel leuk. Het lijkt veel op Scotland yard. Eén persoon is Jack the Ripper en de rest moet hem vinden. Het is een spel wat vooral leuk is als je het met minder mensen speelt. De detectives, die op zoek zijn naar Jack the Ripper, moeten overleggen waar hij kan zijn. Met een grotere groep heb je een grotere kans dat mensen zich minder laten horen en dus vrijwel niet meedoen met het spel. Het spel kan ook heel lang duren. Persoonlijk denk ik dat whitechapel het leukst is als je het af en toe speelt en met een kleine groep.
"Spannend tot het laatste moment!"
M. Vink
Het is donker. Een kille mist hangt laag in de vrijwel lege straten. In de verte zie je op een kruispunt, in het licht van een gaslantaarn, een vrouw staan. Je hebt je keuze gemaakt. Verscholen in de schaduwen sluip je steeds dichterbij. Het koude staal van het mes weegt zwaar in je hand… In de verte klinkt een gil. Iemand in nood! De patrouillerende agent rent zo snel hij kan in de richting van het geluid en daar, in het licht van de lantaarn, ligt het levenloze lichaam van een vrouw. Jack the Ripper heeft weer toegeslagen! Of je nu de rol van Jack the Ripper op je neemt, of die van één van de agenten die op de klopjacht naar deze moordenaar leiden, het spel is tot de allerlaatste minuut ijzingwekkend spannend! In het begin van het spel heeft Jack redelijk de vrije hand: veel keuze uit slachtoffers en de politie heeft nog geen flauw idee idee waar je schuilplaats zich bevindt. Je hebt het gevoel dat je alle tijd van de wereld hebt… Tot een agent je op het spoor komt. Vanaf dat moment voel je ronde na ronde dat het net zich steeds nauwer om je heen sluit… Als agent ben je in het begin veel aan het zoeken: waar is Jack geweest? Waar gaat hij naartoe? Welke routes kan hij nemen om daar te komen? Tot Jack opeens aangeeft dat hij zijn schuilplaats heeft bereikt en het spoor koud is geworden. Maar naarmate de ronden verlopen, breng je zijn bewegingen in kaart, wordt de keuze uit slachtoffers kleiner en kleiner en weet je globaal waar hij zich schuil houdt. Je kunt dan met je mede-agenten tactieken toepassen om hem in te sluiten… Totdat Jack ineens een Steeg-fiche speelt. Oh. Nu kan hij op verschillende plaatsen zitten… Brieven uit Whitechapel is een enorm spannend kat-en-muis-spel tussen de agenten enerzijds en Jack the Ripper anderzijds. Het thema is goed uitgewerkt met een prachtige kaart van de Londense wijk Whitechapel als speelbord, kopieën van Brieven van de originele Jack the Ripper en foto’s van de agenten die de jacht hebben geleid. Een potje duurt meestal tussen de 60 en 90 minuten en de regels zijn simpel en snel uitgelegd. Door het grote aantal vakjes op het bord, is het daarnaast een spel dat zich er goed voor leent om het vaker te spelen, mocht de verleiding om het spel van de andere kant eens te bekijken dat nog niet bereikt hebben. Wat het spel voor ons zo ontzettend leuk maakt, is de bijna tastbare spanning, het gevoel dat je echt in een klopjacht zit. Dat heeft de ontwerper van het spel bijzonder goed over weten te brengen en daarom vind ik Brieven uit Whitechapel een absolute aanrader!
Schrijf een review