Grote kans dat je ooit wel eens een potje Set of twee hebt gespeeld. Of misschien heb je deze klassieker wel zelf in je kast staan. We kwamen dit interessante artikel tegen over de merkwaardige totstandkoming van Set. Wist je dat Set oorspronkelijk helemaal niet als spel is bedacht?

Auteur Marsha Falco deed een onderzoek naar populatiegenetica in Cambridge, Engeland. Nog specifieker, ze bestudeerde epilepsie bij Duitse herders en creëerde een visuele code voor zichzelf om de genetische informatie van de dieren over te brengen. Tijdens dat onderzoek was ze het zat om continu de data uit te moeten schrijven, dus ontwierp zij symbolen om de verschillende stukjes data in beeld te brengen. Zij werkte samen met dierenartsen die geen wiskundigen waren en legde hen uit hoe de symbolen werkte. Een van hen zei: “Oh, dus als je deze, deze en deze neemt heb je een Set?” En dat is hoe alles begon…

Bekijk hieronder het interview met Marsha Falco waarin zij de reis van Set en haar andere spellen vertelt: 

Over Set 

Er liggen 12 kaarten met gekleurde symbolen op tafel. De symbolen hebben vier eigenschappen in drie variaties: een kleur, een hoeveelheid, een vulling en een vorm. Alle spelers zoeken nu tegelijkertijd naar een set. Een set bestaat uit drie kaarten, waarvan de variatie van de eigenschappen volledig gelijk is of helemaal verschillend.

Als je een set ziet, roep je "SET!". Het spel stopt even en je laat zien welke drie kaarten volgens jou een set vormen. Heb je gelijk, dan mag je de kaarten houden. Zo niet, dan leg je ze weer terug en mag je pas weer meedoen nadat een andere speler een correcte set heeft gevonden. Na het pakken van een set worden de kaarten op tafel weer aangevuld.

Wie heeft aan het einde van het spel de meeste kaarten?