In Parijs: de Lichtstad creëer je jouw eigen versie van de Franse hoofdstad. Dit spel voor twee spelers is sfeervol en zit ingenieus in elkaar. Maar hoe komt een spel als Parijs: de Lichtstad nu eigenlijk tot stand? We gingen in gesprek met José Antonio Abascal, de bedenker van dit legspel.

 

  1. Vertel in het kort iets over jezelf!

Ik ben José Antonio Abascal en ben bordspelontwerper, al doe ik dat wel alleen in deeltijd. Ik heb 4 spellen die gepubliceerd zijn. Mijn eerste spel dat ik heb ontwikkeld was Blekoteco. Daarna kwamen Checkpoint Charlie, The Witches of Cernégula en nu dan Parijs, de Lichtstad. Ik ontwerp allerlei soorten spellen, maar abstracte spellen zijn mijn specialiteit.

 

  1. Wat is jouw persoonlijke favoriete bordspel?

Het is echt heel moeilijk om maar één spel te kiezen! Mijn favoriet op dit moment Castillos de Borgoña, vanwege de eenvoud van de spelmechanieken en hoe diep het is, zonder dat het extreem moeilijk wordt. Het spel heeft precies de juiste mix van strategie en tactiek, met een klein beetje geluk. Dat je dit spel met maar twee dobbelstenen per beurt speelt is echt wonderbaarlijk.

 

  1. Hoe kreeg je het idee voor het spel Parijs?

Het spel is ontstaan in verschillende stadia. In het begin was het nog een abstract spel zonder duidelijk thema, waarin spelers tegels met vierkantjes neer moesten leggen. Met de kleuren van de vierkantjes moest je je eigen gebied creëren, dat groter moest zijn dan dat van je tegenspeler. Toen kwam ik erachter dat dit spelidee al bestond. In de volgende ontwikkelingstappen bedacht ik tegels in verschillende vormen, die in je eigen gebied moest plaatsen. Pas bij de derde stap in de ontwikkeling begon ik te denken aan het bouwen van een stad. Hierbij kreeg ik Parijs in mijn hoofd. Door straatverlichting als spelelement toe te voegen ontstond zo het perfecte thema.

Pas in het vierde stadium kreeg ik het idee om twee verschillende fases te gebruiken. Dit zorgde ervoor dat je als speler vooruit moest plannen, wat het spel spannender maakte. Verder was er nog een vijfde stap in de ontwikkeling, waarin duidelijk werd dat uitkomst niet al volledig bepaald moest zijn in de eerste fase in het spel. Dit is de reden waarom er in de vorm van postkaarten extra acties zijn toegevoegd.

 

  1. Waarom koos je voor Parijs als thema?

Parijs was de eerste stad ter wereld waar openbare straatverlichting werd ingevoerd. Dat is de reden waarom de stad bekend kwam te staan als de zogenaamde Lichtstad. Bovendien is Parijs in het midden van de 19e eeuw volledig verbouwd door Baron Haussman. Dit gebeurde net voor de introductie van elektrische verlichting. Zodoende konden we de ontwikkeling van Parijs tot een modern stad in het spel verwerken.

 

  1. Hoe lang duurde het voordat Parijs: De Lichtstad volledig was ontwikkeld?

Het was een lange reis om met Parijs tot het resultaat te komen dat we nu zien. Het heeft ongeveer 18 maanden geduurd. Elke nieuwe stap hield in dat nieuwe ideeën moesten worden getest. Eigenlijk was elk stadium een ander spel.

 

  1. Kunnen we uitbreidingen verwachten voor Parijs: De Lichtstad?

Dat is een erg goede vraag. Op dit moment wordt gewerkt aan een uitbreiding, waarbij 8 nieuwe actiekaarten aan het basisspel worden toegevoegd. Dit zorgt voor bijna onbeperkte herspeelbaarheid, omdat met de in totaal 20 verschillende actiekaarten een groot aantal combinaties mogelijk is. De mechanieken achter de nieuwe actiekaarten zorgen bij elk spel voor nieuwe strategieën. We hebben hierbij ook mooi gebruik kunnen maken van een aantal iconische gebouwen in Parijs, zoals de Eiffeltoren, de Notre Dame, Het Louvre en de catacomben. De nieuwe illustraties van Oriol Henrandez zijn prachtig geworden.

 

  1. Kunnen we nieuwe spellen van jou verwachten?

Naast de uitbreiding van Parijs zijn er op dit moment geen spellen van mijn hand die op korte termijn op de markt gaan verschijnen. Er zijn wel een aantal prototypes in een vergevorderd stadium, die later mogelijk zullen worden uitgebracht. Voordat de publicatie hiervan officieel bekend is gemaakt, hou ik die echter nog liever even geheim.

 

  1. Wat is je advies voor aankomende spellenauteurs?

Ik denk dat je een passie moet hebben voor spelontwerp. Naast dat je basale concepten van speldesign moet beheersen, is het belangrijk dat je jezelf ontdekt als auteur. Daarmee bedoel ik dat je je bewust moet zijn van je kwaliteiten en specialiteiten en daarmee moet zoeken naar hoe jij met originele spelideeën kunt komen.

 

  1. Welke spellenauteur is jouw idool?

Er zijn er meerdere, maar ik denk dat ik moet kiezen voor Reiner Knizia. Hij maakt in zijn spellen op een mooie manier gebruik van wiskunde, vooral op het gebied van kansberekening. Ook maakt hij briljante veilingspellen met simpele en toch elegante mechanieken. Ook moet ik Wolfgang Kramer noemen. Hij was een van de eerste bedenkers die spellen maakte op basis van majority control. Dit is een spelmechaniek dat vandaag de dag nog steeds een belangrijke rol speelt.

 

  1. Met welke beroemdheid zou jij Paris willen spelen?

Ik zou dat willen doen met iemand die ervoor zorgt dat modern bordspellen beter bekend worden in Spanje. Dit soort bordspellen worden in Spanje voornamelijk verkocht via speciaalzaken. Een breed publiek wordt hierdoor niet bereikt. In mijn thuisstad Cantabria hebben we een erg populaire regionale president. Zijn naam is Miguel Angel Revilla. Hij is vaak op TV en in het nieuws. Ik zou graag eens persoonlijk een spelletje met hem spelen.