Het nieuwste partyspel van 999 Games is geboren. En mooi op tijd voor de feestdagen, want ‘Picture Party’ is bijzonder geschikt voor feestjes en partijen. Zeker met familie.

Dit spel komt namelijk het beste tot zijn recht als de spelers elkaar al vrij goed kennen.
Bedenker Daan Kreek heeft het altijd als leuk ervaren als mensen elkaar én zichzelf door middel van een spel nog beter leren kennen en haalde daaruit dan ook zijn inspiratie voor ‘Picture Party’.

Vertel eens wat over jezelf. Van welke spellen kennen we je nog meer?
Ik ben Daan Kreek. Na mijn studie Organisatiepsychologie te hebben afgerond, ben ik de creatieve kant opgegaan. Als redacteur bij Endemol, mijn 1e echte baan, mocht ik mij o.a. bezighouden met het verzinnen van simpele spellen voor het grote publiek. Bij de uitgevers Jumbo en Nova Carta was het een van mijn taken om nieuwe spel- en puzzelconcepten te ontwikkelen. Vanaf 2009 ben ik mij volledig gaan focussen op mijn eigen organisatie ‘Puzzles & Games’. Inmiddels heb ik zo’n 20 concepten ondergebracht bij binnen- en vooral buitenlandse uitgevers maar ben ik sinds 2015 ook zelf spellen gaan uitgeven. Mijn concepten zijn zeer divers; (brein)puzzels, kaart-, dobbel-, communicatie-, abstracte strategiespellen maar ook kinderspellen. Ze zijn altijd simpel uit te leggen en soms leer je er ook nog iets van maar in ieder geval leveren ze veel plezier op! Naast fysieke spel- en puzzelconcepten (vooral voor de retail maar ook op maat voor bijvoorbeeld bedrijven) ben ik ook bezig met online- en app games. Daarnaast probeer ik als agent ook voor andermans spellen een uitgever te vinden door mijn – intussen zeer uitgebreide - netwerk in te zetten. Last but not least ben ik ook weer meer betrokken bij het ontwikkelen van spellen voor TV-programma’s.

Waar komt de passie voor puzzels en spellen vandaan?
Ik ben tijdens mijn studie pas echt veel spellen gaan spelen maar heb wel altijd creativiteit hoog in het vaandel gehad. En in de ontwikkeling van een nieuw spel- of puzzelconcept kan ik mijn creatieve ei kwijt. Dat kan ook in het maken van een kunstwerk maar daar kunnen mensen vooral naar kijken. Met een spel kan je fysiek aan de slag en beleef je – als het goed is - veel plezier! Daarnaast is het een feit dat er in een spel heel veel verschillende soorten materiaal verwerkt kunnen worden (van karton tot plastic tot metaal tot hout) en dus is het zaak dat je bij de ontwikkeling van een spel de juiste mensen aan je weet te binden… en laat ik dat nu juist leuk vinden. Net zoals de diversiteit van het proces vanaf het uitwerken van een idee tot de uitlevering van de fysieke producten naar de klant (winkels of bedrijen). Maar bovenal vind ik de kracht van spellen dat het spelen ervan emotie met zich meebrengt. En het is bewezen dat je tijdens een emotionele staat dingen beter onthoudt. Vandaar dat een spel een goed ingezet kan worden om een bepaalde boodschap over te dragen!

Hoe is het idee voor ‘Picture Party’ ontstaan? Waar komt je inspiratie vandaan?
Ik heb het altijd al als leuk ervaren dat mensen zichzelf en elkaar beter leren kennen door iets. Bijvoorbeeld door middel van een spel. Tijdens mijn studie Psychologie leerde ik het ‘Big Five’ model kennen dat ervan uitgaat dat alle mensen in te delen zijn in 5 soorten persoonlijkheid. Door dat model te gebruiken bij het opstellen van de onderwerpkaarten voor mijn vrienden- en familiespel ‘Hyves Ranking Game’ / ‘Ranking Me Ranking You’ kunnen spelers net iets makkelijker raden welke volgorde een speler voor zichzelf gekozen heeft. Ook bij ‘Picture Party’ komen de persoonlijkheidskenmerken van de spelers aan de oppervlakte maar het spel gaat nog sneller dan Hyves Ranking Game’ / ‘Ranking Me Ranking You’. Maar mijn inspiratie krijg ik meestal ’s nachts; als je in beeld zou kunnen brengen hoe dan blijkbaar 2 ‘draadjes’ verbonden worden in je hersenen om tot iets nieuws te komen, zou dat hele goede televisie opleveren! Het spel ‘Picture Party’ is ontstaan doordat ik tijdens mijn slaap opeens de zin ‘Wie past het best bij het plaatje?’ zag. Voor mij klonk dat als het meest voor de hand liggende uitgangspunt voor een spel maar toen ik ging zoeken, bleek dat zo’n spel nog niet bestond.

Waarom zijn partyspellen volgens jou zo populair?
De individualisering van de maatschappij en de verhoging van het ‘levenstempo’ hebben ervoor gezorgd dat mensen i.p.v. elkaar fysiek op te zoeken dat (noodgedwongen) meer via hun telefoon in de vorm van social media doen. Maar gelukkig beseffen mensen dat wanneer ze dan eindelijk weer eens bij elkaar zijn, ze dan ook maar beter veel plezier kunnen maken! Door de kredietcrisis gingen mensen in plaats van buiten de deur meer en meer binnenshuis vertier opzoeken. Dit alles heeft geleid tot de opmars van partyspellen…

Wat maakt ‘Picture Party’ anders dan andere partyspellen?
Het is binnen 5 seconden uitgelegd, vergt geen voorbereiding waardoor je direct kunt starten, is taalloos dus kan met iedereen gespeeld worden en is geschikt voor zeer grote groepen. Maar ‘Picture Party’ is vooral lekker modern doordat het heel snel speelt en levert leuke discussies op waar je ook nog iets van kunt leren... over elkaar maar ook jezelf!

Wat is jouw tip voor beginnende spelauteurs?
Probeer jezelf te onderscheiden door iets verzinnen dat echt nog niet bestond. En ga - als dat gelukt is - niet voor de eerste deal die je wordt aangeboden! Je zult een lange adem moeten hebben… dus houd vol!

Over het spel
Bij Picture Party draai je elke ronde een kaart met een afbeelding om. Iedere speler stemt dan op degene waarvan hij denkt dat de afbeelding er het meest betrekking op heeft. De spelers bepalen dan wie de meeste stemmen heeft/hebben gekregen. Alle spelers die op de betreffende spelers hebben gestemd, scoren dan punten. Bereik jij als eerste de finish?

Benieuwd naar Picture Party? Bezoek onze Outlet sale op 26 november en krijg het spel uitgelegd door Daan Kreek zelf! Klik hier voor meer informatie.