Het nieuwe coöperatieve avontuur Wonderboek is met recht uniek te noemen. Het spel is letterlijk een eyecatcher, zodra je het boek opent en de spelwereld letterlijk eruit springt. Wonderboek bevat een heel eigen verhaal, met kleurrijke personages die ieder hun eigen achtergrond hebben. Maar hoe ontstaat een spel als Wonderboek eigenlijk? We namen contact op met een van de makers van het spel, Michele Piccolini.

Michele Piccolini is een Italiaanse spellenontwerper, die inmiddels alweer een aantal jaar in Groningen woont. Naast het bedenken van spellen heeft Michele een achtergrond in IT en werkt hij aan een carrière als videogame-programmeur. “Ik maak al spellen sinds de basisschool. Dit doe ik vooral met mijn goede vriend Martino Chiacchiera, met wie ik ook samen Wonderboek heb gemaakt. We zijn samen opgegroeid met het maken van spellen”, aldus Michele.

Michele heeft aan de complete ontwikkeling van Wonderboek bijgedragen. Hij was met name verantwoordelijk voor de verhaallijn. Zo heeft hij ook de verhaalteksten op alle kaarten geschreven.

“Ik weet niet precies of er echt een specifiek beginpunt aan te wijzen is voor de ontwikkeling van Wonderboek”, zegt Michele. “We zijn 6 jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van dit spel. Dit was toen een van de verschillende rare ideeën die we hadden. We wilden experimenteren met pop-ups. Dit wilden we niet alleen doen bij wijze van decoratie, maar ook als een innovatieve, nieuwe vorm van spelervaring.

Het was niet makkelijk om pop-ups zomaar toe te passen in de ontwikkeling van een bordspel. “We hebben veel tijd en energie gestoken in het ontwikkelen van prototypes en het uitkiezen van de meest geschikte pop-ups. Onze pop-ups moesten sterk genoeg zijn om plastic spelfiguren te dragen. Ook moesten de pop-ups interactief zijn. Ze moesten voor verrassingen kunnen zorgen nadat het bord was geopend, in plaats van dat de enige verrassing plaats vindt als je het boek opent.”

 

Maar naast het vinden van de juiste pop-ups waren er ook andere uitdagingen. “Martino en ik wonen in compleet andere landen. Dat maakte de ontwikkeling van dit spel lastig. Ook wisten we niet eens zeker of er wel een uitgever voor dit spel ging zijn. Tegen het einde aan hadden we strenge deadlines. Ook hebben we moeten leren hoe we een goed verhaal moesten schrijven en moesten we het spel afstemmen op een breed publiek.”

Wonderboek heeft vier verschillende hoofdpersonages, die ieder hun eigen persoonlijkheid hebben. Er werd door Michele en Martino goed op gelet dat de personages niet te overheersend werdenvoor de spelervaring. “We wilden niet dat je als speler je gedwongen voelde om altijd alle personages te gebruiken of dat je bijvoorbeeld dialogen voor moest lezen van personages waar op dat moment niet mee werd gespeeld. De karakters van de personages zijn daarom niet volledig verweven met het verhaal. Hierdoor kregen we echter ook meer vrijheid om met de personages te spelen. Ze zijn geschreven met het oog op diversiteit en hebben allemaal een eigen achtergrond.”

“Anna heeft bijvoorbeeld gescheiden ouders. Ze is heel erg gericht op vriendschap en naastenliefde. Luuk is opgegroeid op het platteland en is later verhuisd naar de stad. Hij probeert zijn best te doen om stoer te zijn, terwijl hij dat vroeger niet gewend was. Lisa heeft een kort lontje, maar reageert haar woede af door middel van de bokssport. Finn komt uit het buitenland en schaamde zich voor zijn achtergrond, totdat hij trots leerde te zijn op zijn cultuur. Het achtergrondverhaal van Finn is gebaseerd op dat van mijn eigen vriendin, die als kind vanuit Albanië is geëmigreerd.

Wonderboek had in Nederland zijn debuut op het Spellenspektakel van 2021. Michele was hierbij ook aanwezig. “Het was mijn eerste keer bij Spellenspektakel en heb het heel erg naar mijn zin gehad! Ik heb het team van 999 Games kunnen ontmoeten en voor het eerst de Nederlandse versie van Wonderboek gezien. Het was heel leuk om hierbij te zijn en om de feedback van spelers te horen.” Een volledige video van het interview tijdens Spellenspektakel 2021 volgt nog, houdt ons in de gaten! 

Mogelijk zijn er plannen voor een vervolg op Wonderboek. Wat die plannen precies zijn, kan Michele nu nog niet zeggen. “We hebben veel ideeën voor nieuwe mechanismes, innovaties en verhalen. Maar we wachten ook op het moment dat het spel volledig in de markt is gezet. We willen graag de feedback van spelers horen. Vervolgens zullen we eventuele problemen in het spel aanpakken, maar ook die dingen waar mensen blij van worden nog meer verbeteren”, zegt Michele tot slot.