Project Gipf is een reeks abstracte spellen van de Belgische spelontwerper Kris Burm. Burm staat bekend om zijn voorliefde voor abstracte tweepersoonsspellen. Zijn meest bekende spellen zijn onderdeel van Project Gipf, een samenhangend geheel van 7 spellen, waarvoor Burn diverse prijzen en nominaties ontving. Gipf is het eerste en centrale spel uit de reeks. Hierna volgden Tzaar, Yinsh, Zertz, Dvonn, Pünct en Lyngk. 999 Games blaast deze prachtige spellen nieuw leven in onder de naam Huch & Friends. Het zijn niet alleen kunstwerken om te zien, de spelregels bevatten ook verschillende varianten om de moeilijkheidsgraad te verhogen voor extra veel speelplezier met z’n tweeën. Dat alle 7 spellen uit de serie met elkaar te combineren zijn, maakt Project Gipf uniek in zijn soort.

GIPF is een abstract spel voor 2 spelers, waarin je steeds 1 steen in het veld brengt en daarbij de stenen die ervoor liggen doorschuift. Zo probeer je 4 op een rij te maken. Lukt dat, dan mag je alle stenen die in de betreffende rij liggen slaan. Je eigen stenen krijg je terug, die van de andere speler gaan uit het spel. Wie er uiteindelijk voor zorgt dat de andere speler geen zet meer kan doen wint.

TZAAR is het tweede abstracte spel uit de reeks voor 2 spelers, waarin iedere speler in totaal 30 speelstukken van 3 verschillende soorten heeft. De 3 soorten kunnen zonder elkaar niet bestaan. Een speler wint als hij ervoor zorgt dat de andere speler 1 soort niet meer heeft of dat de andere speler geen stukken meer kan slaan. Daarbij moeten de spelers steeds kiezen of ze de andere speler verzwakken of zichzelf versterken. Wie kiest de beste strategie?

Nummer 3 is YINSH, waarin je steeds een markeersteen in het veld brengt op de plek waar je een ring hebt. Die ring verplaats je daarna, waarbij je over markeerstenen mag springen. Deze worden daarna omgedraaid waardoor ze de kleur van de andere speler krijgen. Zo probeer je 5 markeerstenen op een rij te maken. Lukt dat, dan mag je een eigen ring van het speelbord nemen. Wie als eerste 3 eigen ringen van het speelbord heeft genomen wint.

In ZERTZ probeer je om sets van ballen in verschillende kleuren te verzamelen. Dat doe je vooral door ballen van de ander te slaan (net als bij dammen). Je kunt er echter ook voor kiezen om een bal aan de rand van het speelbord te leggen om daarmee het speelveld te verkleinen. Wie kiest de slimste strategie? ZERTZ is het vierde spel uit de GIPF-serie. De spelregels zijn vrij eenvoudig, maar om te winnen moet je uit het juiste hout gesneden zijn!

Controleer zoveel mogelijk speelstenen in je torens in DVONN. Daarbij moet je er echter voor zorgen dat je stenen het contact met de rode DVONN-stenen niet verliezen. Stenen en torens die dat contact verliezen, worden namelijk van het speelbord verwijderd! Om beurten doen de spelers een zet, waarbij ze enerzijds proberen om torens te controleren en anderzijds de stenen van de andere speler te blokkeren. Kan geen van beide spelers nog zetten, dan wint de speler die de meeste stenen controleert.

PÜNCT is het op één na laatste spel van het Gipf Project, waarin je probeert om 2 tegenover elkaar liggende zijden van het speelbord met eigen speelstenen te verbinden.
Elke beurt mag je een nieuwe steen in het spel brengen of er één verzetten. Maar pas op, met elke steen die je op het speelbord legt krijgt de andere speler informatie over jouw tactiek. Verbind jij als eerste 2 zijden?

LYNGK is het slotstuk van deze serie. In de loop van het spel kies je 2 eigen kleuren. Je probeert om stapels van 5 verschillende kleuren te vormen waarvan de bovenste steen je eigen kleur heeft. Elke beurt verzet je een steen of een stapel. In het begin van het spel mag je alle stenen verzetten, maar zodra je een kleur hebt gekozen, ben je de enige die stenen van de betreffende kleur mag verplaatsen. Handig gelegde stenen van je eigen kleur kunnen er voor zorgen dat je meermaals na elkaar aan de beurt bent. Heb jij uiteindelijk de meeste stapels van 5 met je eigen kleur bovenop?