Take 5! bestaat 30 jaar

4 minuten | Geschreven door Melvin van der Stoop

Drie decennia geleden zag Take 5! voor het eerst het daglicht. Maar nu in 2024 zal Take 5!, in de jubileumeditie, voor het eerst een coöperatieve variant bevatten waarin spelers samen de strijd aangaan tegen de stier!

Take 5! - 30 Jaar Editie

6nimmt oftewel Take 5! is eenvoudig uit te leggen: gelijktijdig speelt elke speler een kaart die ze vervolgens in de vier rijen in het midden van de tafel moeten plaatsen in oplopende volgorde. Spelers die de zesde kaart in een rij plaatsen, moeten de rij en de negatieve punten ervan nemen. Kies je kaarten slim en vergeet niet rekening te houden met wat de andere spelers zullen doen!

In de nieuwe coöperatieve variant van de klassieker kun je als team de strijd aan tegen de buffel en proberen deze zoveel mogelijk punten te bezorgen met behulp van vier extra speciale kaarten, bedacht door fans van Take 5!

historie van take 5!

De ontwikkeling van 6 nimmt (de originele titel van Take 5!) begon voor Wolfgang Kramer letterlijk met een grenservaring. Het gebeurde na een vakantie in Oostenrijk, toen de Kramers op de terugweg vrij lang aan de grens moesten wachten. De Oostenrijkers lieten hen zonder problemen door, maar aan de Duitse kant werden ze eruit gepikt en werd hun bagage doorzocht. "Ik ben er zeker van dat ze een tip van hun Oostenrijkse collega's hadden gekregen," zegt Kramer. "Dit omdat ze de uitvoervergunning moesten aftekenen. Dus zochten ze naar illegale goederen en vonden - niets. Maar ze vonden wel de uitvoervergunning, en zo werd ik toch nog belast." Ze hadden alleen maar nieuwe skischoenen uit Oostenrijk meegebracht. Deze episode bleef bij Kramer hangen. Daarom besloot hij om er een spel van te maken. Hij benaderde het grensthema meteen met de eerste prototype genaamd "Heiße Ware" (Hete Koopwaar). Het spelverhaal: Tijdens de douanecontrole realiseren de spelers zich dat er tien illegale goederen aan hen zijn opgedrongen die ze zo snel mogelijk kwijt willen door ze stiekem aan medespelers door te geven. Omdat het prototype naar Kramers gevoel geoptimaliseerd was, zocht hij een uitgever.

Bij Amigo waren ze meteen enthousiast. Alleen het thema "smokkel aan de grens" werd kritisch bekeken in distributie en marketing. Dus werd het geschrapt; het spel moest abstract zijn. En het motief van de stier van Hornos, nadat hij een lange lijst met ideeën had geschreven, beviel hen. Nu ontbrak alleen nog de uitstraling. Illustrator-icoon Franz Vohwinkel betrad het toneel. Hij creëerde een stijlvol woord-beeldmerk, onmiskenbaar, vandaag nog steeds fris, tijdloos ontwerp. Naast de prijzen en lofzangen was er ook kritiek op 6 Nimmt!, vooral het grote geluksaspect stoot sommigen af. Joe Nikisch, de ontdekker van 6 Nimmt! bij Amigo, reageert droog: "Nou en zelfs als dat zo is, wat dan nog! Dat is zelfs een voordeel. Beginners kunnen gemakkelijk instappen en hebben geen groot nadeel ten opzichte van 'professionals'". Los daarvan heeft Kramer ook een professionele variant ontwikkeld die het geluksfactor elimineert: ten eerste zijn alle kaartwaarden bekend, ten tweede kiest iedereen aan het begin zijn tien kaarten zelf uit alle openliggende kaarten.

Dertig jaar later is Take 5! nog steeds super populair en is hier de jubileumeditie, inclusief coöperatieve variant.

Over de schrijver

Yo, Melvin hier! Sinds juni 2023 vervul ik de rol van marketingassistent, waarbij mijn focus ligt op diverse PR-gerelateerde taken. Ik ben helemaal in mijn element als het gaat om alles wat met spellen te maken heeft, zowel analoog als digitaal. Mijn liefde voor spellen begon al op jonge leeftijd en is eigenlijk nooit meer weggegaan. Ik kan daarnaast eindeloos praten over alles fantasy en sci-fi, van spellen tot series en films!