De uitbreidingen

Het basisspel Carcassonne biedt door de combinatie van het geluk, strategie en het variabele speelbord voldoende diepgang voor oneindig veel potjes. Maar weinig spellen zijn zo makkelijk uit te breiden als Carcassonne. Vandaar dat er ook een hele reeks aan uitbreidingen, groot en klein, beschikbaar is.

Op deze pagina vind je de tien grote uitbreidingen die er op het basisspel van Carcassonne zijn. Van deze uitbreidingen zijn er nog negen beschikbaar.

Kathedralen & Herbergen

De stad Carcassonne en ommeland bloeien als nooit tevoren. In de steden verschijnen kathedralen en reizigers kunnen terecht in een van de herbergen die langs de wegen zijn opgetrokken.

De eerste uitbreiding van Carcassonne is zonder twijfel de belangrijkste. Sterker nog: vroeger stond Kathedralen & Herbergen zelfs bekend als ‘Carcassonne: de Uitbreiding’. In de doos zitten acht roze meeples en 1 roze abt zodat je het basisspel met een zesde speler kan spelen.

Meer informatie
Minder informatie

De spelregels in het kort:

Een kathedraal of een herberg zorgen voor extra punten bij de telling van een weg of stad. Maar alleen als deze tijdens het spel zijn afgebouwd! Een onafgebouwde stad of weg levert geen punten meer op aan het eind van het spel. Bedenk dus goed of je deze tegel wel aan jouw eigen project wil aanleggen! Iedere speler heeft daarnaast een extra grote meeple om projecten makkelijker over te nemen of te verdedigen.

  • Speel Carcassonne met 6 spelers.
  • Puntenfiches voor een overzichtelijker scorespoor.
  • ‘Alles of niets’-element door nieuwe tegels.

Unieke speelstukken:

  • Zesde set meeples (roze)
  • Grotere meeples

Uitbreiding 1:

Kathedralen & Herbergen

14,99

Carcassonee Kathedralen & Herbergen
Extra grote meeples
Handig puntenbord

aantal spelersVanaf 7 jaar

leeftijd vanaf2 - 6 spelers

speelduur+/- 45 min.

Kooplieden & Bouwmeesters

De boeren doen hun werk, de oogst is binnen. Nu is het tijd om deze oogst op de markten van Carcassonne en omstreken te gaan verhandelen. Graan, laken en wijn zijn te koop en kunnen de spelers bijzonder rijk maken. Dit succes trekt ook bouwmeesters aan, die helpen om steden nog sneller te laten groeien.

Meer informatie
Minder informatie

De spelregels in het kort:

Op nieuwe stadstegels verschijnen symbolen van verschillende handelswaren. De speler die als eerste een stad afbouwt, mag handelsfiches pakken die corresponderen met wat er in de stad ligt. Heb je van een product de meeste exemplaren verkocht, dan levert dat je aan het einde van het spel tien extra punten op.

Daarnaast heeft elke speler ook nog eens de beschikking over twee nieuwe meeples. Met de bouwmeester kan hij een extra beurt krijgen en nog sneller bouwen, en met het varken vergroot hij de waarde van zijn weides. Genoeg nieuwe uitdagingen dus!

  • De handelsoorlog barst los.
  • Haal het meeste uit je bouwmeesters en varkens.
  • Bevat een unieke Carcassonnebuidel om tegels uit te trekken.

Unieke speelstukken:

  • Bouwmeesters
  • Varkens

In combinatie met uitbreiding 1: Kathedralen & Herbergen ook met 6 spelers te spelen.

Uitbreiding 2:

Kooplieden & Bouwmeesters

14,99

Carcassonee Kooplieden & Bouwmeesters
Extra meeples
Handige speelzak

aantal spelersVanaf 7 jaar

leeftijd vanaf2 - 5/6 spelers

speelduur+/- 45 min.

De Draak, de Fee & de Jonkvrouw

"DE DRAAK IS LOS! Ren voor je leven. Meeplevrouwen en meeplekinderen eerst!”
Net nu je dacht dat je veilig was, ontwaakt het mythische beest en begint zijn tocht vol vernieling over het speelbord. De draak is gulzig en zeker niet kieskeurig: rover, ridder, boer of monnik, alle meeples eet hij op. Zorg dus dat je je project afbouwt voor het te laat is.

Meer informatie
Minder informatie

De spelregels in het kort:

Wanneer de aarde zich opent en een vulkaan in het landschap verschijnt, kruipt daar de draak uit. Wordt er vervolgens een tegel met het drakenicoon getrokken, dan trekt hij verwoestend rond. De spelers mogen om beurten een stap met de draak zetten; zo kun je proberen hem van jouw meeples weg te lokken. Kies je ervoor om geen meeple te zetten, dan mag je de fee verplaatsen. De tegel waar zij op staat is verboden terrein voor de draak.

Dan is er nog de jonkvrouw. Wanneer zij in een stad wordt aangelegd, zal ze een ridder verleiden en naar de voorraad doen terugkeren.

Dit alles zorgt dus voor heel wat verlaten wegen, steden en weides. Gelukkig zijn daar de magische poorten waarmee je meeples naar onafgemaakte projecten teleporteert. Een makkelijke manier om snel veel punten te verdienen.

  • Extra spanning door de allesverwoestende draak.
  • Carcassonne met sprookjesfiguren.
  • Claim verlaten projecten voor snelle punten.

Unieke speelstukken:

  • De Fee
  • De Draak

In combinatie met uitbreiding 1: Kathedralen & Herbergen ook met 6 spelers te spelen.

Uitbreiding 3:

De Draak, de Fee & de Jonkvrouw

14,99

Carcassonee De Draak, De Fee & De Jonkvroow
Draak Meeple
Extra tegels

aantal spelersVanaf 7 jaar

leeftijd vanaf2 - 5/6 spelers

speelduur+/- 45 min.

De Toren

Het afwijkende formaat van deze doos verklapt al dat er iets speciaals in deze uitbreiding zit. Voor het eerst gaan we de hoogte in! Door het plaatsen van torendelen kun je hele gebieden van het speelbord controleren. Je tegenstanders zullen daar niet al te blij mee zijn.

Meer informatie
Minder informatie

De spelregels in het kort:

Om succesvol te zijn in Carcassonne, is het cruciaal om je voorraad meeples in de gaten te houden. Immers, als je meeples op zijn, loop je gegarandeerd punten mis. ‘De Toren’ introduceert een extra geniepig element. Als je een torendeel plaatst, neem je een meeple van de tegenstander in de omgeving gevangen. Niets geen rechtspraak of clementie, maar meteen in de boeien. Deze meeple ben je kwijt (en keert dus niet terug naar je eigen voorraad). Jouw enige kans is om vuur met vuur te bestrijden: zorg dat je op jouw beurt een meeple van je tegenstander gijzelt om een gevangenenruil af te dwingen.

Hoe hoger de toren, hoe verder de invloed rijkt. Kijk dus goed of jouw meeple wel zo veilig is.

  • Gijzel de meeples van je tegenstanders.
  • Bouw de hoogte in en verbreed je invloed.
  • Inclusief handige tegeltoren.

Unieke speelstukken:

  • Stapelbare torendelen

In combinatie met uitbreiding 1: Kathedralen & Herbergen ook met 6 spelers te spelen.

Uitbreiding 4:

De Toren

14,99

Carcassonee De Toren
de Toren meeple
De Toren

aantal spelersVanaf 7 jaar

leeftijd vanaf2 - 5/6 spelers

speelduur+/- 45 min.

Burgemeesters & Abdijen

In de vijfde uitbreiding ontmoeten we de burgemeester van Carcassonne. Hij is niet alleen, maar brengt vele andere leuke toevoegingen met zich mee. Deze uitbreiding biedt maar liefst drie nieuwe soorten meeples die het spel verrijken.

Meer informatie
Minder informatie

De spelregels in het kort:

Reizende kooplieden brengen hun goederen met speciale transportwagens naar omliggende steden en kloosters. Zo kun je sneller dan voorheen je invloed op projecten uitoefenen. De omliggende steden groeien tot grote omvang en kiezen hun eigen burgemeesters. De macht van de burgemeester is afhankelijk van het aantal schilden in een stad.

Maar ook de boeren zitten niet stil: simpele boeren worden namelijk rijk en bouwen herenboerderijen om andere boeren mee te verdrijven. En ook de kerk probeert haar invloed op Carcassonne te vergroten door abdijen op te richten, waarmee je gaten in het landschap kunt opvullen en onmogelijk lijkende projecten met gemak kunt afmaken.

  • Maar liefst drie nieuwe soorten meeples per kleur.
  • Abdijen helpen je om een lastig project af te bouwen.
  • De herenboerderijen verhitten de strijd om de weides.

Unieke speelstukken:

  • Burgemeesters
  • Transportwagens
  • Herenboerderijen

In combinatie met uitbreiding 1: Kathedralen & Herbergen ook met 6 spelers te spelen.

Uitbreiding 5:

Burgermeesters & Abdijen

14,99

Carcassonee Burgermeesters & Abdijen
Abdij meeples
Abdij kaarten

aantal spelersVanaf 7 jaar

leeftijd vanaf2 - 5/6 spelers

speelduur+/- 45 min.

Graaf, Koning & Consorten

Koninklijk bezoek in Carcassonne, en hij heeft zijn vrienden meegenomen! Met deze uitbreiding haal je ook de échte stad Carcassonne als starttegel in huis. Dit brengt meteen een boel nieuwe spelregels met zich mee.

Meer informatie
Minder informatie

De spelregels in het kort:

Eigenlijk haal je met deze uitbreiding meteen 4 miniuitbreidingen in huis.

De Rivier II: biedt een alternatief of een uitbreiding van de eerste rivier uit het basisspel.

De Graaf van Carcassonne: brengt meteen de 12-tegels grote stad Carcassonne in het spel van waaruit de omgeving wordt bestuurd. Speel het slim en zet vanuit deze stad extra meeples in de omgeving, tenzij jouw meeples bezet zijn omdat ze bij de Graaf op audiëntie moeten komen.

De Koning en de Roofridder dagen spelers uit om zo groot mogelijke steden en wegen te bouwen. Zij zullen de spelers met de meest imposante projecten belonen.

Tot slot vind je in de doos de cultusplaatsen. Hier organiseren de ketters zich en zij dagen de monniken in hun kloosters uit. Wie als eerste zijn cultusplaats of klooster afbouwt, krijgt punten, de ander krijgt niets.

  • Start het spel met de grandeur van de echte stad Carcassonne.
  • Grote steden en lange wegen aanleggen loont.
  • De nieuwe rivier zorgt voor een alternatieve beginsituatie.

Unieke speelstukken:

  • De Graaf

In combinatie met uitbreiding 1: Kathedralen & Herbergen ook met 6 spelers te spelen.

Uitbreiding 6:

Graaf, Koning & Consorten

14,99

Carcassonee Graaf, Koning & Consorten
Graaf meeple
Koning kaarten

aantal spelersVanaf 7 jaar

leeftijd vanaf2 - 5/6 spelers

speelduur+/- 45 min.

De Katapult

In deze zevende uitbreiding op Carcassonne, de Katapult, werden meeples door een houten speelstuk op het speelveld gelanceerd. Achteraf bleek dit eigenlijk niet meer dan een gimmick, niet echt in de geest van Carcassonne. Vandaar dat de Katapult niet meer wordt gemaakt.

Carcassonee de Katapult

Bruggen, Burchten & Bazaars

Tegels, Tegels. Verse tegels te koop! Wie biedt?! Met deze 8e (heerlijk allitererende) uitbreiding wordt er een voor Carcassonne uniek veilingsysteem geïntroduceerd. Dus jij wilt die ene tegel echt heel erg graag hebben? Laat dan maar zien hoeveel punten je er voor over hebt.

Meer informatie
Minder informatie

De spelregels in het kort:

Met de bruggen bouw je hoge, imposante bouwwerken, die je over tegels heen zet. Hiermee kun je die ene weg die dood lijkt te lopen toch afbouwen. Wel mogen de pilaren van de brug uitsluitend op een weide gebouwd worden, dus bedenk goed waar je hem neerzet om er gebruik van te maken. Bij Carcassonne zul je soms uitgestrekte steden bouwen, maar geregeld is een stad na twee tegels al afgebouwd. Met de burchtfiches heb je nu de kans om van deze kleine steden burchten te maken.

Hiermee geef je de 4 punten die de stad normaal zou opleveren op. In plaats daarvan krijg je voor elk naburig afgebouwd project de punten. Speel het slim en een burcht kan je dus, met niet al te veel moeite, een grote voorsprong geven.

Tot slot hebben we de bazaars. Deze markten introduceren het veilingsysteem. De speler die een bazaar aanlegt, trekt daarna drie tegels waarop geboden kan worden. Als je tegenstander deze wil aanleggen, moet hij jou daar eerst punten voor betalen. Deze veiling geeft een compleet nieuwe dimensie aan Carcassonne. Door slim op te bieden kun je je medespelers veel punten afnemen.

  • Biedt met punten op tegels.
  • Met bruggen gaan je wegen nóg verder.
  • Haal het meeste uit je kleine steden.

Unieke speelstukken:

  • Bruggen

In combinatie met uitbreiding 1: Kathedralen & Herbergen ook met 6 spelers te spelen.

Uitbreiding 8:

Bruggen, Burchten en Bazaars

14,99

Carcassonne Bruggen, Burchten en Bazaars
Brug
Brug kaarten

aantal spelersVanaf 7 jaar

leeftijd vanaf2 - 5/6 spelers

speelduur+/- 40 min.

Schapen & Heuvels

Aah, het nobele en eerlijke beroep van schapenherder. Groene weides met een vastberaden herder die in weer en wind schapen laat grazen en tegen de gevaren van buitenaf beschermt. Met Carcassonne: Schapen & Heuvels worden de landschappen bevolkt door deze nobele herders en hun kuddes schapen. Maar het houden van een grote kudde schapen kan potentieel een fortuin opleveren. Lukt het jouw herder om zijn hand niet te overspelen? Te grote kuddes trekken namelijk wolven aan.

Meer informatie
Minder informatie

De spelregels in het kort:

Bij deze negende uitbreiding zien we voor het eerst hoogteverschil in een spelletje Carcassonne. Als je een tegel met een heuvel trekt, doe je daar eerst, -zonder te kijken!- een andere tegel onder. Hiermee creëer je een lastige situatie voor spelers die de tegelvoorraad scherp in de gaten houden. Ze weten namelijk niet meer of hun geliefde tegel nog in de voorraad ligt of onder een heuvel begraven is. Een op een heuvel gezette meeple kan daarnaast tijdens een telling bij een gelijkspel de doorslag geven.

Verder zitten er tegels met wijngaarden in de doos, waarmee je je monniken aan het werk kunt zetten. Hiermee wordt de waarde van een klooster flink verhoogd.

En dan zijn er nog de herders. Deze worden op een weidetegel gezet. Je trekt meteen een fiche uit de herdersbuidel. Voor elk schaap dat op de fiches staat, krijg je 1 punt. Bij elke tegel die aan je weide wordt gelegd, mag je weer een fiche trekken of de kudde naar binnen drijven en de punten incasseren. Trek je echter een fiche met een wolf erop, dan wordt je hele kudde met huid en haar opgegeten en keert je herder gedesillusioneerd terug naar de voorraad. Dit spelelement biedt je de mogelijkheid veel punten te halen, mits je op tijd weet te stoppen natuurlijk.

  • Stapel tegels op elkaar.
  • Tart het lot met de herdersbuidel.
  • Een uitdaging voor tegeltellers.

Unieke speelstukken:

  • Schapen

In combinatie met uitbreiding 1: Kathedralen & Herbergen ook met 6 spelers te spelen.

Uitbreiding 9:

Schapen & Heuvels

14,99

Carcassonee Schapen & Heuvels
Herder Meeple
Schapenzak

aantal spelersVanaf 7 jaar

leeftijd vanaf2 - 5/6 spelers

speelduur+/- 40 min.

Het Circus

“Hooggeëerd publiek. Graag uw handjes op elkaar voor de halsbrekende capriolen van Circus Meeple!” Het rondreizende circus is in Carcassonne aangekomen. Alle meeples in de buurt proberen een glimp op te vangen van vele dieren en artiesten die in de tent hun kunsten vertonen. En wat blijkt? Sommige van hen houden er stiekem zelf een verborgen carrière als acrobaat op na. Allemachies!

Meer informatie
Minder informatie

De spelregels in het kort:

Als een speler een tenttegel trekt, begint de circusshow. Welke dieren er te zien zijn is nog even een verrassing. Doe een dierenfiche gedekt onder de tent. En zorg dat jouw meeples de show meemaken, want bij de volgende getrokken tenttegel verplaatst het circus zich weer. Alle meeples die naast de tent stonden, krijgen het aantal punten dat op het dierenfiche is afgebeeld.

Daarnaast wordt met deze uitbreiding dan eindelijk gebruik gemaakt van dat ene aspect van meeples waar spelers zich tussen de beurten al jaren lang mee vermaakten: je kunt er torens mee bouwen. Hier werken spelers samen om een toren van 3 meeples op elkaar te stapelen. Zo’n toren levert je vijf punten per acrobaat op.

Tot slot: wat is een circus zonder circusdirecteur? Deze directeur, met de kenmerkende hoge hoed, wordt als een normale meeple gezet, maar bloeit pas echt op als hij zijn artiesten aan het werk ziet. Zet hem in de buurt van het circus of de acrobaten. Dit levert extra punten op.

  • Het Circus staat garant voor verrassingen.
  • Eindelijk een reden om meeples te stapelen.
  • Werk samen met medespelers voor snellere punten.

Unieke speelstukken:

  • Circusdirecteur
  • Circustent

In combinatie met uitbreiding 1: Kathedralen & Herbergen ook met 6 spelers te spelen.

Uitbreiding 10:

Het Circus

14,99

Carcassonne Het Circus
Circus Meeple
Circus kaarten

aantal spelersVanaf 7 jaar

leeftijd vanaf2 - 5/6 spelers

speelduur+/- 45 min.