Stand-alones van Catan

De Stand Alones van Catan zijn unieke spin-offs van het bekende spel waar je het basisspel niet voor nodig hebt.

A Game of Thrones Catan

Catan: De Opkomst van de Inca's

A Game of Thrones Catan

Het Broederschap van de Nachtwacht erkent jou als natuurlijke leider. Je ziet toe op de dagelijkse taken van een klein team van broeders en zorgt dat de Muur voldoende bemand is. Door je van een stabiele aanlevering van goederen uit je kleine nederzettingen en burchten in de Gift te verzekeren, help je mee om de Nachtwacht in stand te houden. Je stelt broeders als muurwachters aan om er zeker van te zijn dat de Wildlingen de Gift niet kunnen binnenvallen. Maar pas op! De Wildlingen verschijnen in grotere aantallen. Ze gaan maar door, altijd op zoek naar manieren om de muur te doorbreken. Kunnen jouw wachters standhouden? Kunnen ze de reuzen binnen deze horden weerstaan? Voer je taak goed uit en bescherm de Gift.

Word jij de nieuwe Lord Commander?

De speeldoos van A Game of Thrones Catan

Handige vaardigheden

  • Slim onderhandelen
  • Strategisch inzicht
  • Tactisch inzicht
  • Geluk

aantal spelersVanaf 14 jaar

leeftijd vanaf3 - 4 spelers

speelduur+/- 90 min.

€ 84,99Kopen

Het speelbord van A Game of Thrones Catan
Jouw wacht begint

Jouw Wacht begint

Huis Stark schonk de Gift aan de Nachtwacht toen deze Orde duizenden jaren geleden voor het eerst werd opgericht. Dit gebied hoort rechtmatig bij de Wacht om voorzieningen te leveren aan de stoere broeders die Westeros vanuit het noorden bewaken.

Spelers nemen de rol van Het Broederschap van de Nachtwacht op zich. Ze gebruiken de grondstoffen uit de Gift om hun greep op het Noorden te versterken door wegen, dorpen en burchten te bouwen, nieuwe Wachters te werven of ontwikkelingskaarten te kopen. Deze acties geven de spelers overwinningspunten en daarmee meer macht en erkenning binnen de Wacht. Het doel zal bekend zijn bij spelers van het originele Catan – de eerste speler die tien overwinningspunten behaalt, wint het spel en wordt de nieuwe Lord Commander van de Nachtwacht.

Maar dit is minder makkelijk dan het klinkt. Het gebied rond de Gift kan verraderlijk zijn. Wildlingen uit het noorden van de Muur zijn overgestoken en volgen hun eigen regels, die vaak in strijd zijn met de wetten van Westeros. Een van hun leiders, Tormund Giantsbane begeeft zich ook door de Gift. Hij respecteert de aanspraak van de Wacht op dit stuk land niet en berooft het Broederschap van hun grondstoffen.

Het speelbord van A Game of Thrones Catan

Het zwaard in de duisternis

Terwijl Tormund ten zuiden van de Muur rondloopt, komen de verschillende Wildlingtroepen samen in de Frostfangs, in afwachting van een moment van zwakte om de verdediging van de Wacht te doorbreken en zich over de vruchtbare landen van Westeros te verspreiden. Naast het bouwen binnen de Gift moeten spelers hun middelen strategisch in evenwicht houden om de Zeven Koninkrijken tegen de plunderende Wildlingen te verdedigen. Elke speler mag tot zeven broeders uit de gevangenissen van Westeros rekruteren om hun deel van de Muur te bemannen.

Maar gelukkig staan jullie er niet alleen voor. Om te helpen bij de enorme uitdaging die jullie staat te wachten krijgt elke speler ook nog de hulp van een van de Helden van het Noorden die elk met hun unieke eigenschappen helpen in de strijd om het Noorden. Met hun hulp proberen de spelers de Wildlingen te verslaan en genoeg roem te vergaren om de nieuwe Lord Commander te worden.

Game of Thrones kaarten
Het zwaard in de nacht

De Wachter op de Muur

De belangrijkste taak van de Nachtwacht is om de mensen van Westeros tegen de wilde wildlingen ten noorden van de Muur te beschermen. De drie wildlingclans in de Frostfangs bestaan uit drie soorten: gewone, klimmers en reuzen. Eenmaal onthuld, verzamelen leden van deze clans zich in kampen en wachten af tot ze hun kans schoon zie om de Muur te doorbreken en de Gift te overvallen.

De enige manier voor de spelers om hun levensonderhoud en burchten te verdedigen, is het werven van wachters. Terwijl de heren van Westeros de Wacht toestaan leden uit hun gevangenissen te rekruteren, moeten spelers de loyaliteit van deze mannen kopen om hun waarde als leider te bewijzen. Om een wachter te kopen, moet een speler één steen, wol en hout inleveren. Zodra hun loyaliteit is verzekerd, patrouilleren deze wachters voor de betreffende speler.

Als de wildlingen aanvallen, moet iedere speler zijn wachters gebruiken om de aanval af te weren. Als er meer wachters dan wildlingen zijn, blijft de muur staan. Als dat niet het geval is, vallen de wildlingen de Gift binnen en plunderen ze de burchten. Toch gaat loyaliteit tot een bepaalde hoogte: wachters hebben geen zin om de muur te verdedigen tegen klimmers die voorbijkomen, en als ze een reus tegenkomen, moet minstens één wachter zijn post verlaten.

Het Schild dat de rijken van mensen bewaakt

De invasie van de Wildlingen is de grootste uitdaging voor het Broederschap van de Nachtwacht en voor jou als commandant. Een mislukking aan de Muur heeft een verwoestende invloed op de Gift, zelfs als het de spelers niet vernietigt.

A Game of Thrones Catan: Het Broederschap van de Nachtwacht kent twee vormen van overwinning, hoewel de een misschien leger voelt dan de andere.
Je wint wanneer jij zowel de infrastructuur van de Gift hebt verbeterd als Westeros met succes hebt beschermd tegen de indringers en je daarmee tien overwinningspunten hebt behaald zonder dat de Gift is verloren aan de Wildlingen.

Maar, als de Wildlingen tijdens een spel echter drie keer de muur doorbreken kan de Nachtwacht niet langer wachten met het kiezen van de nieuwe Lord Commander en eindigt het spel onmiddellijk. In dat geval vindt er een alternatieve overwinning plaats: de speler met de meeste Wachters op zijn of haar post, krijgt de titel van Lord Commander en wint het spel.

3 – 4 spelers | 14 - 99 jaar | 60- 90 minuten
Met spelregels voor beginners en gevorderden | Waan je in de wereld van de hitserie Game of Thrones | Bevat prachtige miniaturen

De speeldoos van Catan Opkomst van de Inca's

Handige vaardigheden

  • Slim onderhandelen
  • Strategisch inzicht
  • Tactisch inzicht
  • Geluk

aantal spelersVanaf 12 jaar

leeftijd vanaf3 - 4 spelers

speelduur+/- 90 min.

€ 49,99Kopen

Catan: De opkomst van de Inca's

Beheer de opkomst en de ondergang van beschavingen in de kust- en bergachtige regio van Peru in drie historische tijdperken.

Lang voordat het Incarijk heerste over Peru, kwamen er veel geavanceerde inheemse culturen op in het Zuid-Amerikaanse Andesgebied en gingen weer onder: de Wari bouwden centra voor stedelijke handel, compleet met verfijnde handelsroutes tussen steden. De Tiwanaku ontwikkelden geavanceerde agrarische gebruiken en waren volleerde herders van alpaca’s en lama’s. De Lambayeque waren meesters in het ambacht, bekend om hun ingewikkelde werk met goud en zilver. Deze en vele andere historische volkeren leidden tot de uiteindelijke opkomst van het Incarijk, dat de regio honderd jaar lang zou domineren.

In Catan: De Opkomst van de Inca’s ontwikkel jij je eigen stam en word je geconfronteerd je met nieuwe strategische uitdagingen. Het ontwikkelen van jouw stam werkt op vrijwel dezelfde manier als je van Catan gewend bent. Bouw straten en dorpen, koop ontwikkelingskaarten om een voordeel te krijgen en gebruik de rover om je tegenstanders te hinderen. Maar let op: hoewel jouw prille stam groeit, zal deze ook onvermijdelijk weer worden verdrongen.

Tijdens het spel zal je twee keer een stam laten bloeien en ondergaan om plaats te maken voor het tijdperk van een nieuwe stam. Je verwijdert dan al je aangelegde straten van het bord en bedekt je dorpen met struikgewassen om aan te geven dat deze niet meer worden ontwikkeld. Maar daar eindigt je spel niet. Wanneer je stam in verval raakt, zet je een nieuw dorp op een beschikbaar veld en ga je verder met je nieuwe stam.

De dorpen van je vervallen stam kunnen zich niet langer tot steden ontwikkelen en je kunt er geen straten vanaf bouwen. Ze kunnen wel worden vervangen door de stammen van je tegenstanders! Zolang ze op het bord staan, blijven dorpen en steden van je vorige culturen je van grondstoffen voorzien. Zodra je een derde stam hebt gevestigd, ga je naar het eindspel. Je wint door als eerste deze stam volledig te ontwikkelen en de opkomst van het Incarijk in te luiden.

Nieuwe ervaring

Met deze nieuwe insteek worden de strategische keuzes waar je in Catan voor staat nog genuanceerder. Naarmate je de top van de ontwikkeling van een stam nadert, zoeken je tegenstanders naar manieren om te profiteren van je culturen in verval en proberen ze de beste locaties voor hun eigen stammen in te nemen. Beslissen wanneer je je stam moet opgeven, is cruciaal: te snel vooruit lopen kan je in een lastige positie brengen omdat de grondstoffen waarop je vertrouwt door je tegenstanders kunnen worden opgeëist.

Met innovatieve spelmachanismen | Gedetailleerde speelstukken en prachtig artwork | Waan je in de wereld van de Inca’s