De Inhoud
Alle edities van Exit bevatten een boekje met aanwijzingen. Het boekje staat vol met cryptische
hints, verborgen boodschappen en geheimzinnige raadsel. Niets is te gek om de oplossingen van de
raadsels te vinden. Soms moet je zelfs bladzijdes vouwen of scheuren.
Elke Exit heeft een decodeerschijf. Met de decodeerschijf voer je aan de hand van de raadsels codes
in. Bij de juiste code geeft de decodeerschijf aan welke oplossingskaart je moet pakken.
Raadsel, oplossingen en hulpkaarten
Elke editie van Exit heeft ongeveer 85 kaarten. De kaarten komen in 3 verschillende soorten:
raadselkaarten, oplossingskaarten en hulpkaarten.
Op de raadselkaarten staan de verschillende puzzels. Oplossingskaarten mag je pakken als je een
raadsel of puzzel hebt opgelost. Nadat je de oplossing op de decodeerschijf hebt ingevoerd, krijg je
een getal dat met een oplossingskaart overeenkomt. Bij de juiste oplossing krijg je een verwijzing
naar de volgende raadselkaart. Bij een foute oplossing geeft de oplossingskaart aan dat je er naast
zit!
De hulpkaarten geven hints in het geval je vast loopt. Elk raadsel heeft 3 hulpkaarten. De eerste
hulpkaart geeft een kleine tip. De tweede hulpkaart een grotere hint. De laatste hulpkaart geeft min
of meer het antwoord prijs.
Over exit
EXIT is een spelconcept, dat net als de "echte" escape rooms zorgt voor zenuwslopende spanning. Je
bent voortdurend met z'n allen koortsachtig aan het zoeken, nadenken en overleggen. Exit is bedoeld
voor iedereen die zijn hersenen graag aan het werk zet en houd van puzzelen. De verschillende
moeilijkheidsgradaties zorgen ervoor dat je op een lager of hoger niveau kunt instappen. Let daarom
goed op de niveau-indicaties!
DE BEDENKERS VAN EXIT
Het idee van Exit is afkomstig van het Duitse auteurskoppel Inka en Markus Brand. Dit koppel heeft
al jaren ervaring in het ontwikkelen van spellen en is onder andere de bedenker van het populaire
Keer op Keer. Het idee voor Exit ontstond nadat Inka en Markus met de familie een escape room had
bezocht. Ze waren zeer onder de indruk van de ervaring. Ze vertelden van hun ervaring aan partners
bij de Duitse uitgeverij Kosmos. Kosmos bleek al langer rond te lopen met het idee voor Exit en
vroeg aan Inka en Markus Brand om dit idee uit te werken.
HOE WORDT EEN EXIT GEMAAKT?
Volgens Inka en Markus Brand worden de raadsels van de Exit-spellen vaak geïnspireerd door het
verhaal dat bij de Exit-titel hoort. "We proberen verschillende raadsels met elkaar te verweven. Als
iemand een tof idee heeft, schrijven we dit op en bewaren we het idee in een doos. We zijn daarom
altijd voorbereid als we aan een nieuw Exit-spel gaan werken", aldus het echtpaar.
WAT IS EEN ESCAPE ROOM?
Escape rooms zijn in korte tijd erg populair geworden. Escape rooms zijn activiteiten waarbij je in
een speciaal ingerichte kamer wordt opgesloten. Het is de bedoeling dat je binnen een bepaalde tijd
hieruit ontsnapt ("escape"). Dit moet je doen door middel van het oplossen van een groot aantal
raadsels en puzzels. Stap voor stap worden er aanwijzingen gevonden. Sommige liggen direct voor
handen, anderen krijg je als je eerst bepaalde raadsels op weet te lossen. Uiteindelijk vind je zo
de oplossing om uit de kamer te ontsnappen.