🧨 Hulp nodig tijdens je missie?

Heb je een vraag tijdens het spelen? Hier vind je alle regels, hints en missie-info die je team nodig heeft om de bom onschadelijk te maken.

Audiobestanden missies

Op zoek naar het juiste geluidsfragment voor de missie waar je mee bezig bent? Gebruik dan onderstaande linkjes.

Let op: klik alleen op de audiobestanden als je bij deze missie bent om spoilers te voorkomen.

✂️ Soloknip

Kun je bij een soloknip een draad op twee verschillende tegelhouders doorknippen?

JA, zolang het een correcte soloknip is: de 2 of 4 geknipte draden zijn de ENIGE overgebleven draden met die waarde.

Kan ik een soloknip uitvoeren als ik 3 draden met dezelfde waarde heb?

NEE, de draden worden altijd in 2 of 4 tegelijk geknipt. Je moet dus wachten tot één van je draden met die waarde door een teamlid is geknipt voordat je het overgebleven paar op je tegelhouder kan knippen.

🤝 Duoknip

Is het mogelijk om expres een verkeerd getal te noemen? Bijvoorbeeld door naar een draad te wijzen tussen draden met waardes 2 en 4 en te zeggen: “is dat een 10?”

JA, het is mogelijk om expres een fout te maken. Dit kan gedaan worden om het risico dat de bom explodeert te omzeilen of om een hint te geven over een overgebleven draad. De bom ontploft wellicht niet, maar de ontsteker gaat wel een veld vooruit!

❌ Fouten & risico’s

Wat doe je als een speler een fout maakt en een onjuiste waarde aangeeft?

Oei! Het is aan jullie om te bepalen hoe vergevingsgezind jullie zijn. Ons advies is om een andere draad op de tegelhouder van de speler door te knippen EN de ontsteker een veld vooruit te zetten (in ruil voor deze informatie).

🧠 Informatiefiches

Wat doe ik als het informatiefiche dat ik nodig heb niet meer beschikbaar is (ze zijn allebei al gebruikt)?

Dit is zeer zeldzaam, maar mocht het voorkomen:

●       Als één van de fiches die gebruikt is niet meer nuttig is (die draad is doorgeknipt), kun je die gebruiken.

●       Zo niet, zeg de waarde hardop en herplaats de draad in kwestie. De andere spelers moeten dit maar onthouden!

⚡ Dubbele detector

Moeten de 2 aangewezen draden naast elkaar staan?

Over het algemeen zullen 2 draden met dezelfde waarde naast elkaar staan, maar het is mogelijk om 2 aparte draden aan te wijzen, bijvoorbeeld voor een bepaalde strategie of om een hint te geven.

Mag ik 2 draden op verschillende tegelhouders van een speler aanwijzen?

NEE, beide draden moeten op dezelfde tegelhouder staan.

Wat gebeurt er als de 2 aangewezen draden rood zijn?

In dit geval ontploft de bom.

Mag ik met een Dubbele Detector zeggen “1 van deze 2 draden is GEEL”?

NEE, met de Dubbele Detector mag je enkel een waarde tussen 1 en 12 aangeven; nooit “GEEL” of “ROOD”.

🧪 Uitrustingkaarten

2: Walkie-talkie

Met de Walkie-Talkie kunnen spelers een ongeknipte draad uitwisselen. Je kunt een draad waar een informatiefiche voor ligt ruilen. Het informatiefiche beweegt dan met de draad mee naar de nieuwe tegelhouder. Tijdens het ruilen mag je niet communiceren of vragen om een bepaalde waarde. Wanneer je er dus voor kiest om te ruilen met een speler die twee tegelhouders bezit, mag je niet vertellen welke tegelhouder jou het beste uitkomt.

3: 3-voudige detector

De knip is succesvol als minimaal 1 van de aangewezen draden met de genoemde waarde overeenkomt. Je teamlid knipt 1 draad door zonder aan te geven of hij meerdere draden met deze waarde bezit. Als de knip onsuccesvol is plaatst het teamlid naar eigen inzicht een informatiefiche voor 1 van de drie draden.

5: Superdetector

De knip is succesvol als minimaal 1 van de draden op de aangewezen tegelhouder van de genoemde waarde is. Je teamlid knipt 1 draad zonder aan te geven of hij meerdere draden met deze waarde bezit. Als de knip onsuccesvol is plaatst het teamlid naar eigen inzicht een informatiefiche voor 1 van de draden.

8: Algemene radar

Je geeft enkel aan of je een draad van de genoemde waarde bezit, maar niet de locatie of dat je er meer dan 1 hebt. Gele en rode draden hebben GEEN waarde gedurende het spel, dus een speler antwoordt nooit “ja” op “heb je een 7” als hij bijvoorbeeld een rode draad met waarde 7.5 heeft.

9: Stabilisator

Als naar een rode draad is gewezen, plaats je geen informatiefiche.

10: X- of Y-straal

De knip is succesvol als de draad 1 van de 2 genoemde waardes heeft. De draad wordt dan onthuld, samen met jouw draad van dezelfde waarde. Je teamleden hebben daarom ook de informatie dat je de andere genoemde waarde hebt! De genoemde waardes hoeven niet opeenvolgend te zijn. 

11-11: Grijp

Als de speler 2 tegelhouders heeft, mag hij kiezen waar hij de draad plaatst.

📜 Missies

Missie 9:

Als een speler alleen nog draden overheeft die niet geknipt kunnen worden (bijvoorbeeld alleen nog C, en B is nog niet geknipt), ontploft de bom.

Missie 10:

Een speler kan nooit meerdere beurten achter elkaar spelen, behalve als er maar twee bomexperts in totaal zijn of als hij de enige overgebleven speler is.

Missie 12:

2 draden van een waarde doorknippen is genoeg om zowel de bijbehorende uitrusting ALS de bijbehorende getalkaart vrij te spelen als deze in het spel zitten.

Missie 13:

Je kunt geen (persoonlijke) uitrusting gebruiken om de 3 rode draden door te knippen. Een rode draad werkt als een gele draad: als die eenmaal op de goede plek staat, heeft die geen waarde, maar is die enkel “rood”. Rode draden kunnen daarom niet worden aangewezen bij het gebruik van een Dubbele, 3-voudige of Superdetector.

Missie 18:

De actieve speler kiest enkel de speler die de knip gaat maken, niet de speler bij wie de knip gemaakt gaat worden. De volgende speler is de speler links van de actieve speler, niet de speler links van de gekozen speler.

Missie 29:

Als meerdere draden door het gebruik van uitrusting kunnen worden geknipt, gaat de ontsteker enkel door de geknipte draad vooruit. Als een speler geen draden meer voor zich heeft, doet hij zijn kaarten gedekt onder de stapel.

Missie 31:

Wanneer een speler zijn beperkingkaart heeft omgedraaid, speelt hij als normaal verder, zelfs als hij later een draad ontvangt (via een Walkie-talkie) die met de beperking overeenkomt.

Missie 32:

In het zeldzame geval dat de stapel met beperkingkaarten op is, mogen de spelers zonder beperking verder spelen.

Missie 38:

Als een omgedraaide draad rood is, moet de speler dit gedurende het spel raden en de draad onthullen wanneer er enkel rode draden op zijn tegelhouder over zijn.

Missie 39:

Als een speler een getalkaart krijgt van een draad die niet of niet langer in het spel zit, negeert hij deze.

Missie 41:

Als de speciale aangewezen draad rood is, ontploft de bom!

Missie 44:

Als een speler tijdens zijn beurt niets wil doen (om zuurstoffiches te bewaren), kan hij deze overslaan en gaat de ontsteker 1 stap vooruit. Uitrusting 9 (Stabilisator) kan worden gebruikt om de beweging van de ontsteker te negeren op het moment dat een speler een beurt overslaat.

Missie 49:

Wanneer een speler geen draden meer op zijn tegelhouder heeft staan of zijn rode draden onthult, worden zijn zuurstoffiches uit het spel verwijderd. Wees dus voorzichtig bij het uitgeven van je fiches! Als een speler tijdens zijn beurt niets wil doen (om zuurstoffiches te bewaren), kan hij deze overslaan en gaat de ontsteker 1 stap vooruit.

Missie 53:

Blijkt deze missie te moeilijk, vervang dan de betreffende tekst door het volgende: “Pas op, passeert Nano veld 12, dan boem! De bom ontploft!

Missie 54:

Als een speler tijdens zijn beurt iets kan doen (omdat hij de benodigde hoeveelheid zuurstoffiches heeft), MOET hij spelen.

Missie 56:

Als een omgedraaide draad rood is, moet de speler dit tijdens het spel raden en de draad onthullen wanneer er enkel rode draden op zijn tegelhouder over zijn.

Missie 63:

Als een speler tijdens zijn beurt iets kan doen (omdat hij de benodigde hoeveelheid zuurstoffiches heeft), MOET hij spelen.

Missie 64:

Als een speler 2 tegelhouders heeft, worden er maar 2 draden omgedraaid: 1 voor de laagste op zijn eerste tegelhouder en 1 na de hoogste op zijn tweede tegelhouder.

Missie 66:

Wanneer een speler een knipactie uitvoert (ongeacht of deze succesvol is), MOET hij vervolgens de Bomb Busters-pion 1 vak in de bijbehorende richting van de gekozen beperking verplaatsen.

Missies 19, 30, 42, 54, 66:

Deze geluidsmissies zijn geproduceerd door werknemers van 999 Games b.v. en al het geluid en de muziek van de oorspronkelijke versie zijn hier gecrediteerd: https://www.cocktailgames.com/nos-jeux/bomb-busters-credits/

🤔 Toch nog vragen?

Kom je er ondanks deze briefing nog steeds niet uit? Geen zorgen — we laten je niet met een tikkende bom zitten.

📮 Stel je vraag via onze klantenservice: 999games.nl/klantenservice