Veelgestelde vragen over CATAN

Heb je vragen over CATAN? Of je nu het basisspel speelt, een uitbreiding toevoegt of meerdere varianten wilt combineren: hier vind je duidelijke antwoorden op de meest gestelde vragen. Zo kun je snel verder met ontdekken, bouwen en handelen op het eiland van CATAN.

CATAN – Basisspel

Buitengewone bouwfase (bij 5 of 6 spelers)

Is er een buitengewone bouwfase als de speler die aan de beurt was zelf niets heeft gebouwd?

Ja.

Kun je in de buitengewone bouwfase het spel winnen?

Nee. Je kunt enkel wanneer je aan de beurt bent winnen.

Mag de speler die net aan de beurt was ook in de buitengewone bouwfase iets bouwen?

Nee.

Kun je in de buitengewone bouwfase het spel winnen?

Nee. Je kunt enkel wanneer je aan de beurt bent winnen.

Dorpen en steden

Mag je al bij de startopstelling een dorp bij een haven bouwen?

Ja.

Mag je bij een onderbroken route nog een dorp bouwen?

Ja. Zolang je een eigen straat hebt waarop je kunt voortbouwen, mag je dat doen.

Mag je een dorp aan de kust bouwen als daar geen havenveld is? Dat is toch geen driesprong?

Ja. Een driesprong is volgens het Cataanse bouwrecht elk punt waar drie terreintegels samenkomen.

Mag je een dorp binnen je bestaande handelsroute bouwen?

Ja. Een eigen dorp onderbreekt je handelsroute niet.

Mag je een dorp die je hebt omgebouwd tot stad en dus van het bord heb gehaald, later elders opnieuw bouwen?

Ja.

Mag je tijdens het spel ergens op het bord nieuwe dorpen en straten bouwen, zonder dat die aansluiten op jouw bestaande bouwwerken?

Nee. Dat mag alleen bij de startopstelling. Daarna moet elke nieuwe dorp aan minstens 1 eigen straat grenzen en andersom.

Mag je een dorp afbreken en ergens anders opnieuw opbouwen?

Nee.

Mag je meteen een stad bouwen op een lege driesprong door 1 hout, 1 leem, 1 wol, 3 graan en 3 ertsen te betalen, ook als je geen dorp meer in voorraad hebt?

Nee.

Moet je eerst al je vijf dorpen bouwen voordat je je eerste stad mag bouwen?

Nee.

Wat houdt precies de “afstandsregel” in?

Elk dorp en elke stad moeten altijd door drie driesprongen waarop geen andere dorpen of steden staan omringd zijn. Oftewel, er moeten minimaal drie driesprongen tussen dorpen en steden zijn.

Hoe kun je een lege driesprong als bouwplaats reserveren zodat niemand anders daar kan bouwen?

Dat kan niet.

Einde van het spel

Is er aan het einde van het spel nog een buitengewone bouwfase?

Alleen als het spel eindigt op een van tevoren of tijdens het spel afgesproken tijdstip, waarbij iedere speler nog één laatste beurt krijgt, te beginnen bij de startspeler. Het spel eindigt dan met de beurt van de 5e of 6e speler.

In dit geval is het aan te raden dat na afloop van de laatste beurt van de 5e of 6e speler nog een buitengewone bouwfase wordt uitgevoerd, zodat de net verkregen grondstoffen nog benut kunnen worden. Anders is het nadelig voor de laatste speler, die dan geen handelspartners meer heeft. Zonder die fase zou de speelvolgorde te veel invloed hebben op de uitkomst, omdat het ruilverkeer richting einde van het spel afneemt – waarom zou iemand immers nog ruilen als hij zelf niet meer kan bouwen?

Deze regeling wordt in deze situatie ook voor spellen met 3 of 4 spelers aanbevolen, want ook daar heeft de laatste speler anders nauwelijks nog handelsmogelijkheden. Na de laatste beurt van de laatste speler volgt dan voor de andere spelers nog één gezamenlijke, afsluitende bouwfase.

Grondstofkaarten

Ben je verplicht om je medespelers te vertellen hoeveel grondstofkaarten je op hand hebt?

Ja.

Mag je de grondstofkaarten op de voorraadstapels tijdens het spel natellen?

Alleen direct na een opbrengstworp en vóór de verdeling van grondstoffen, als er twijfel bestaat of er genoeg kaarten zijn voor alle spelers die er recht op hebben.

Mag je na een opbrengstworp vrijwillig minder of geen grondstoffen nemen?

Nee.

Mogen er meer grondstofkaarten dan oorspronkelijk in de doos zaten gebruikt worden, bijvoorbeeld ook de kaarten uit de 6-spelers uitbreiding in een spel met 4 spelers?

Ja.

Krijgt een speler alle resterende kaarten van een soort als hij de enige is die er recht op heeft, maar er niet genoeg beschikbaar zijn?

Ja.

In welke volgorde worden grondstofkaarten verdeeld als er niet genoeg zijn?

Als er twijfel bestaat of er genoeg grondstofkaarten zijn voor alle spelers, wordt eerst berekend hoeveel kaarten er totaal nodig zouden zijn. Zijn er daadwerkelijk te weinig kaarten, dan krijgt niemand kaarten in deze beurt. Heeft maar 1 speler recht op de grondstof, dan ontvangt hij de kaarten wel, ook als hij er meer zou moeten krijgen.

Moet je jouw grondstoffen altijd gedekt houden?

Ja.

Grondstofkaarten

Moet je de kaart ‘Grootste Riddermacht’ afgeven en de 2 overwinningspunten van je totaal aftrekken als een andere speler meer ridderkaarten heeft?

Ja.

Tellen ridderkaarten die nog niet zijn gespeeld ook mee voor het verkrijgen van de Grootste Riddermacht?

Nee. Niet gespeelde ridderkaarten hebben geen waarde.

Handel

Mag je “op krediet” ruilen, dus nu een grondstof krijgen en pas in een volgende ronde betalen?

Nee.

Mag je met een medespeler in het geheim ruilen, zodat de andere spelers niet weten wat er is geruild?

Nee.

Mag je grondstoffen cadeau doen of ermee diensten betalen, bijvoorbeeld om niet door de struikrover te worden aangevallen?

Nee. Ruilhandel op Catan betekent altijd het uitwisselen van grondstoffen. Het ‘ruilen’ van iets tegen niets of tegen een dienst is volgens het Cataanse handelsrecht niet toegestaan.

Mag je via een haven ruilen waar een dorp van een andere speler staat?

Nee. Je kunt alleen met de eigenaar van de haven ruilen. Je mag hem echter wel iets aanbieden dat hij zelf via zijn haven kan ruilen.

Mag je meteen via een haven ruilen nadat je die gebouwd hebt?

Dit mag alleen bij een spel zonder strikte scheiding van handels- en bouwfase.

Is een “driehoeksruil” toegestaan? Als speler A aan de beurt is, mogen dan speler B en C met elkaar ruilen, zodat een van hen daarna met speler A ruilt?

Nee. Een driehoeksruil is daarnaast onnodig, aangezien speler B en C ieder apart met speler A kunnen handelen – als speler A dat tenminste wil.

Wat betekenen de grondstofsymbolen op sommige havenvelden?

Op de speciale havenvelden staat de grondstof waarvan je twee stuks moet inleveren om één andere grondstof of handelswaar te ontvangen afgebeeld.

Kun je een grondstof die vanwege de struikrover niet wordt geproduceerd, toch via handel met de bank of andere spelers verkrijgen?

Ja. De struikrover blokkeert de productie, maar niet de handel van grondstoffen – al zijn handelaren soms de échte rovers…

Langste handelsroute

Mag je verder bouwen aan een onderbroken (Langste handels)route?

Ja.

Mag een route in een cirkel lopen?

In principe wel, maar op Catan is een cirkel een zeshoek. Voor de telling van straten is het enkel van belang of er een ononderbroken verbinding tussen twee driesprongen is. Daarom tellen zes straten in een zeshoek gewoon als zes straten. 

Wat is de Langste handelsroute?

De Langste handelsroute is een ononderbroken verbinding van minstens vijf straten tussen twee driesprongen. Deze verbinding moet langer dan die van iedere andere speler zijn.

Wat gebeurt er als de Langste handelsroute wordt onderbroken?

Er zijn drie opties:

  • Heeft de speler met de kaart nog steeds de langste route, dan behoudt hij de kaart.

  • Heeft een andere speler nu de langste route, dan krijgt die de kaart.

  • Hebben meerdere spelers of geen enkele speler nu de langste route, dan krijgt niemand de kaart.

Wat gebeurt er als een andere speler een even lange route als de huidige bezitter van de kaart bouwt?

De kaart blijft bij de bezitter.

Hoe kun je de langste route van een andere speler onderbreken?

Door een dorp op een driesprong binnen zijn route te bouwen. Je moet hierbij uiteraard de bouwregels volgen.

Hoe kun je een onderbroken route weer herstellen?

Is je route door een dorp onderbroken, dan kun je proberen een omweg te bouwen, bijvoorbeeld rondom één of meerdere zeshoekvelden.

Wordt mijn eigen route onderbroken door mijn eigen dorpen?

Nee.

Grondstofkaarten

Mag je een ontwikkelingskaart die je in de buitengewone bouwfase direct voor je eigen beurt hebt gekocht, gelijk in je volgende beurt spelen?

Ja.

Mag je ontwikkelingskaarten vóór het gooien van de dobbelstenen spelen?

Ja. Hou er wel rekening mee dat je per beurt in totaal maar één ontwikkelingskaart mag spelen.

Hoeveel ontwikkelingskaarten mag je in je beurt kopen?

Zoveel als je kunt betalen. Je mag er per beurt slechts één spelen. Je mag ontwikkelingskaarten niet spelen in de beurt dat je die gekocht hebt.

Waar leg je je gespeelde ontwikkelingskaarten neer?

Gespeelde ridderkaarten leg je open voor je neer. De kaarten ‘Uitvinding’, ‘Monopolie’ en ‘Stratenbouw’ leg je op een aflegstapel en deze zijn daarmee uit het spel.

Mag je eerst handelsaanbiedingen doen om te onderzoeken welke grondstoffen je medespelers hebben, en daarna je monopoliekaart spelen?

Ja, maar houd er rekening mee dat spelers niet verplicht zijn om over zijn grondstofvoorraad de waarheid te vertellen.

Je hebt een monopoliekaart gespeeld. Mag je van jouw medespelers eisen dat ze hun handkaarten tonen, zodat je kunt controleren of ze de gevraagde grondstof bezitten?

Nee. De spelregels gaan ervan uit dat de spelers eerlijk spelen.

Mag je de kaart Stratenbouw in de buitengewone bouwfase spelen?

Nee. Ontwikkelingskaarten mogen alleen in je eigen beurt worden gespeeld. De buitengewone bouwfase is geen onderdeel van je beurt.

Als je in het basisspel met een scheiding tussen handels- en bouwfase speelt, telt het spelen van de kaart Stratenbouw dan als een bouwactie die je handelsfase beëindigt?

Nee. Je mag ontwikkelingskaarten op elk moment in je eigen beurt spelen, ook midden in je handelsfase.

Mag je een ridderkaart spelen als de struikrover niet op jouw veld staat?

Ja.

Mag je een ridderkaart spelen vóórdat je dobbelt?

Ja.

Waar leg je een ridderkaart neer nadat je die hebt gespeeld?

Die blijft open voor je liggen. Je wilt tenslotte wel de Grootste Riddermacht behalen, toch?

Moeten spelers met meer dan zeven grondstofkaarten ook de helft daarvan afleggen wanneer iemand een ridderkaart uitspeelt?

Nee. Dat gebeurt alleen wanneer er een “7” wordt gegooid.

Geldt de beperking dat je maar één ontwikkelingskaart per beurt mag onthullen ook voor overwinningspunten?

Nee. Zodra je aan de beurt bent en met je verborgen overwinningspunten de winst hebt behaald, mag je al je overwinningspunten tegelijk openleggen – ook kaarten die je deze beurt hebt verkregen.

Overwinningsvoorwaarden

Mag je, nadat je het vereiste aantal overwinningspunten hebt bereikt, nog meer punten behalen?

Alleen als je een privétoernooi speelt waarbij de punten uit meerdere spellen worden opgeteld. Voor een enkel spel of officiële toernooien geldt: zodra je het vereiste aantal punten in je eigen beurt bereikt, heb je gewonnen.

Kun je in de buitengewone bouwfase winnen?

Nee. Je kunt alleen winnen als je zelf aan de beurt bent.

Wat gebeurt er als iemand het benodigde aantal overwinningspunten bereikt zonder het te merken? Heeft hij dan toch gewonnen?

Ja. Het spel eindigt zodra een speler in zijn beurt het vereiste aantal punten heeft. Als hij het zelf niet merkt, moet je hem dat zeggen – de overwinning is dan al binnen.

Moet je nog dobbelen als je jouw beurt met het vereiste aantal overwinningspunten begint?

Nee.

Spelopbouw & spelverloop

Hoe moeten de havenfiches van de oude houten editie worden gelegd?

De havens moeten zo dat beide havenplekken aan land grenzen geplaatst worden.

Mag je een bondje met een andere speler tegen een derde speler sluiten?

Dat mag. Hiertoe wordt wel de volgende strategie aangeraden: speel op zo’n manier dat dezelfde mensen morgen ook nog met je willen spelen!

Moet je je altijd aan de regel dat de oudste speler het eerste dorp plaatst houden?

Nee. Dit is alleen een richtlijn bij het eerste spel.

Straten

Mag je een onderbroken route verlengen?

Ja. Zolang de nieuwe straat op één van je eigen straten aansluit.

Mag je straten door dorpen of steden van andere spelers heen bouwen?

Nee. Je moet een nieuwe straat altijd aan een eigen straat, dorp of stad aanleggen.

Is een zeshoekige straat rondom een veld een gesloten route?

Nee. Een gesloten route verbindt twee eigen dorpen of steden, of een dorp of stad met een eigen eenheid (ridder). Uit een gesloten route mag geen enkele straat worden verwijderd. Deze regel geldt niet wanneer een straat slechts één eigen dorp of stad met zichzelf verbindt en daarmee een cirkel vormt. Dezelfde regel geldt voor schepen.

Hoeveel straten mag je bouwen in een bouwfase?

Zoveel als je kunt betalen.

Struikrover

Blokkeert de struikrover het bouwen van straten, dorpen en steden?

Nee.

Als een veld met een haven door de struikrover wordt geblokkeerd, is de haven dan ook geblokkeerd?

Nee.

Uitbreiding voor 5 en 6 spelers

Welke grondstofkaarten krijgen de 5e en 6e speler aan het begin van het spel?

In het spel met uitbreiding is er geen voorgestelde startopstelling zoals die in het basisspel voor beginners wordt aangeraden. Iedere speler ontvangt dus de grondstoffen die met zijn laatst geplaatste startdorp overeenkomen.

Zeven en struikrover

Mag je de speler die de struikrover verplaatst je handkaarten laten zien, om hem ervan te overtuigen dat het niet loont de struikrover bij jouw te zetten?

Nee.

Mag je de struikrover in de woestijn zetten?

Ja.

Mag je de struikrover twee keer in je beurt verplaatsen: eerst door een “7” te gooien en daarna met een ridderkaart?

Ja. Het spelen van een ontwikkelingskaart staat los van het worpresultaat.

Mag je vrijwillig een kaart aan een medespeler geven in plaats van hem te laten trekken?

Nee.

Mag je jouw normale beurt nog doen nadat je een "7" heb gegooid?

Ja.

Mag je handelen of chanteren voordat je de struikrover na het gooien van een "7" verplaatst?

Je mag niet handelen, maar wel chanteren. Op Catan mag iedereen altijd met iedereen praten, dus ook buiten de handels- en bouwfase kunnen aanbiedingen voor toekomstige transacties of zelfs bedreigingen geuit worden. Deze uitingen worden echter pas na de afhandeling van het worpresultaat uitgevoerd. Je kunt dus niet eerst handelen om aan minder kaarten te komen, voordat je de gevolgen van de “7” toepast.

Moet je de struikrover op een ander veld plaatsen, of mag je hem tijdelijk weghalen en weer op hetzelfde veld neerzetten?

Je moet hem op een ander veld plaatsen.

Wat gebeurt er als je de struikrover bij iemand die geen kaarten heeft zet?

Helaas. Je kunt dan geen kaart trekken.

Mag je nog een kaart van een aangrenzende speler trekken als je de struikrover in de woestijn zet?

Ja, als je de struikrover in de woestijn plaatst als gevolg van het gooien van een "7" of het spelen van een ridderkaart.

Let op: in de uitbreiding Handelaren & Barbaren zijn er ook andere manieren om de struikrover in de woestijn te plaatsen. Raadpleeg daarvoor de bijbehorende regels.

Moet je opnieuw de helft van mijn kaarten afleggen als je, nadat je dat al één keer heb gedaan, nog steeds meer dan zeven kaarten hebt?

Nee.

Kooplieden & Barbaren

Algemeen

Bestaat er een Kooplieden & Barbaren variant met houden speelstukken?

Een editie van Kooplieden & Barbaren met houten speelstukken is niet gepland.

CATAN voor twee

Mag je de rover tussen twee worpen door met een ontwikkelingskaart verplaatsen?

Ja.

Mag je een grondstofkaart stelen nadat je de rover met handelsfiches naar de woestijn hebt verplaatst?

Nee.

Mag je een gedwongen handel uitvoeren als je medespeler minder dan twee kaarten heeft?
  • Als je medespeler maar 1 kaart heeft, mag je die wel afnemen, maar je moet hem dan twee kaarten teruggeven.

  • Als je medespeler geen enkele kaart heeft, kan hij niet met je handelen, zelfs niet onder dwang.

Mag je handelsfiches al vóór het dobbelen inzetten?

Ja.

Krijg je drie handelsfiches als je een dorp die aan zowel de woestijn als de kust grenst bouwt?

Ja.

Mag je bij een gedwongen handel de zojuist ontvangen kaart aan je medespeler teruggeven?

Ja.

Worden voor de kosten van een actie met handelsfiches ook de verborgen overwinningspunten op ontwikkelingskaarten meegerekend?

Nee. Alleen zichtbare overwinningspunten worden meegerekend.

Waar leg je de ridderkaarten die je voor handelsfiches hebt ingeleverd neer?

Op de aflegstapel.

CATAN voor twee + De rivieren van Catan

Kan een neutrale speler de Rijkste Cataan worden?

Nee. Neutrale spelers ontvangen nooit goud.

Moet je voor de neutrale speler ook bruggen bouwen?

Ja, mits je zelf zojuist een brug hebt gebouwd. Alleen als je voor de neutrale speler geen brug kunt bouwen, mag je in plaats daarvan een weg bouwen.

CATAN voor twee + Visvangst op Catan

Moet je ook een weg voor een neutrale speler bouwen als je een ontwikkelingskaart of visfiche voor wegenbouw hebt gebruikt?

Ja.

De barbarenoverval

Tellen de gevangen barbaren voor een half overwinningspunt mee bij de beslissing of er een speler met meer overwinningspunten is?

Twee gevangen barbaren tellen samen als 1 overwinningspunt; een enkele barbaar is voor de speler voorlopig waardeloos. Dat betekent ook bij de combinatie met Steden & Ridders of Visvangst op Catan, dat in de gevallen waarin je kaarten tegen de leidende speler(s) kan spelen, een speler daar niet door geraakt wordt wanneer hij slechts door 1 barbaar een halve virtuele punt meer heeft. Eveneens mislukt het spelen van de Saboteur of het doorgeven van de Oude Schoen niet dankzij deze halve punt.

Blijven de overlevende ridders op hun huidige veld staan of worden ze bij het kasteel teruggezet?

De ridders blijven staan waar ze zijn. Bovendien kunnen ze, mits er op een aangrenzend vel meer ridders dan barbaren aanwezig zijn, direct in een nieuw gevecht ingrijpen.

Mag je de fasen “Ridders verplaatsen” en “De barbaren verslaan” in willekeurige volgorde uitvoeren, eventueel ook tegelijkertijd?

Nee. Eerst bewegen de ridders en dan vinden de gevechten plaats.

Mag je een overwinningskaart kopen als je al 6 ridders op het speelbord hebt?

Ja. Maar als je dan een kaart krijgt waarmee je ridders kan werven heb je pech gehad. Het is ook niet toegestaan de kaart te bewaren tot je weer een ridder hebt teruggekregen.

Mogen met de kaart “Verraad” de barbaren ook op velden in het binnenland van het eiland geplaatst worden?

Nee. Barbaren mogen enkel op kustvelden geplaatst worden.

Vindt er nog een barbarenoverval plaats wanneer door de bouw van een dorp of stad (die de overval zou initiëren) het laatste overwinningspunt wordt behaald?

Ja. De overval is het directe gevolg van de bouw van een stad of dorp en deze twee handelingen moeten als 1 enkele actie worden beschouwd. Ze mogen daarom niet van elkaar gescheiden worden, ook niet door de controle op de voorwaarde voor het einde van het spel.

Wat zeggen de lijnen en kleuren over de oriëntatie van de kasteeltegel?

Verplaats de gekleurde stippen van de kasteeltegel in gedachten naar het veld waar je de barbaren bestreden hebt. Gooi met de kleurendobbelsteen en verwijder vervolgens de ridders van het veld die zich op de wegen bevinden die parallel lopen aan de wegen met dezelfde kleurmarkering op de kasteeltegel.

Als een ridder via een ontwikkelingskaart bij het kasteel wordt geplaatst, maf de speler de ridder dan direct verplaatsen, of moet hij een ronde wachten?

Een ridder die bij de kasteeltegel wordt geplaatst moet aan het einde van je eigen beurt direct verplaatst worden. Nadat je hebt gehandeld en/of gebouwd, mag je je ridders verplaatsen. Ridders die nieuw bij het kasteel zijn geplaatst, moeten ook verplaatst worden.

Als er meerdere gevechten met barbaren zijn, worden dan eerst alle gevechten uitgevoerd en daarna de verliezen bepaald, of worden de verliezen na elk gevecht afzonderlijk bepaald?

Na elk gevecht wordt gelijk bepaald welke ridders het gevecht niet doorstaan hebben. Ridders die in een gevecht gewond zijn geraakt, kunnen niet meer aan een volgend gevecht meedoen.

De barbarenoverval + Steden & Ridders

Mag je met een diplomaat een weg waar een ridder op staat verplaatsen?

Ja.

Mogen ridders over andere ridders, dorpen en steden heen bewegen?

Ja.

Geldt het verbod om met goud handelswaren te ruilen ook voor de 3:1- of 4:1-handel?

Ja.

Hoe ver wordt een verdreven ridder verzet?

Hij wordt naar de dichtstbijzijnde vrije weg verzet.

De barbarenoverval + Zeevaarders

Wordt een handelsroute onderbroken wanneer een dorp, die als enige verbinding tussen weg- en scheepslijn fungeert, wordt bezet?

Het veroverde dorp blijft bestaan. De handelsroute wordt echter onderbroken. Dat betekent dat alleen de afzonderlijke wegen of schepen meetellen voor de langste handelsroute. Het aangrenzende schip en de aangrenzende weg gelden daarbij niet als eindpunten.

De huifkarren

Mag je een huifkar aan de kust plaatsen?

Ja. Ook een grens tussen een landveld en water geldt als een “weg”

Mag je een huifkar op de weg bij de waterlocatie plaatsen, wanneer de karavaan een bocht terug naar de waterlocatie heeft gemaakt?

Ja, mits de laatst geplaatste huifkar naar een vrij kruispunt bij de waterlocatie wijst.

De huifkarren + Zeevaarders

Werken huifkarren ook op aangrenzende schepen?

Ja.

De rivieren van Catan

Mag je de rivier met een weg oversteken?

Nee. Dit was enkel in twee uitgaves uit 2005 toegestaan.

Gelden de velden met de bronnen ook als riviervelden?

Ja.

De rivieren van Catan + Zeevaarders

Mag je op de gestippelde lijnen schepen bouwen?

Ja, mits op die plek een schip gebouwd zou mogen worden als de lijn er niet was.

De sterkste haven + Steden & Ridders

Hoe veel punten krijgt de speler met de sterkste haven voor een metropool?

Twee.

De vergeten stam + De sterkste haven

Krijg je ook een punt bij een door de vergeten stam verkregen haven, als je de haven niet direct kan bouwen?

Nee.

De wonderen van Catan + De barbarenoverval

Wordt een dorp in het woestijngebied ook door de barbaren die vanaf het begin van het spel aanwezig zijn bedreigd?

Ja. Anders zou de grote muur te makkelijk te bouwen zijn.

Gebeurtenissen op Catan

In welke volgorde worden de gebeurtenis en de opbrengst uitgevoerd?

Eerst de gebeurtenis en daarna de opbrengst.

Aardbeving - Mag je aan een beschadigde weg een dorp bouwen?

Als er slechts 1 eigen beschadigde weg naar een kruispunt leidt, mag je daar geen dorp bouwen. Sluit er op dat kruispunt echter vanuit een andere richting ook een intacte weg of een eigen schip aan, dan mag je het dorp wél bouwen.

Aardbeving - Mag je een beschadigde weg met een wegenbouwkaart repareren?

Ja.

Gebeurtenissen op Catan + De rivieren van Catan

Mag je een brug bouwen als een weg door een aardbeving beschadigd is?

Ja, zolang je de brug aan een onbeschadigde weg of een dorp bouwt.

Gebeurtenissen op Catan + Steden & Ridders

Mag je een ridder aan een beschadigde weg zetten?

Ja.

Mag je met de diplomaat een beschadigde weg verwijderen en daar een nieuwe weg voor in de plaats zetten?

Nee.

Mag je eerste de alchemist spelen en daarna nog een gebeurteniskaart omdraaien?

Nee. Je moet kiezen tussen de alchemist of een gebeurteniskaart. Jullie zijn natuurlijk vrij om intern een andere werkwijze af te spreken, mits alle deelnemers daarmee akkoord gaan.

Hoe werkt de gebeurteniskaart samen met de rode dobbelsteen?

Jullie draaien een gebeurteniskaart om en gooien daarnaast met de rode dobbelsteen en de gebeurtenisdobbelsteen.

Hoe wordt de alchemist gecombineerd met de Gebeurtenissen op Catan?

In plaats van een gebeurteniskaart om te draaien speel je de alchemist uit. Je bepaalt een opbrengstgetal. Jij legt vast welk resultaat de rode dobbelsteen aangeeft. Je werpt alleen nog met de gebeurtenisdobbelsteen. Jullie zijn natuurlijk vrij om intern een andere werkwijze af te spreken, mits alle deelnemers daarmee akkoord gaan.

Gebeurtenissen op Catan + Zeevaarders

Mag je schepen bouwen als je een beschadigde weg hebt?

Ja. Enkel de bouw van straten is verboden.

Mag je in plaats van een weg ook een schip dwars zetten?

Nee.

Wat gebeurt er in scenario’s zonder woestijn als de rover naar de woestijn vlucht?

De rover wordt naast het speelbord geplaatst en wacht hier geduldig tot een worp of kaart hem weer het spel in brengt.

Werkt de gebeurtenis “Aftocht van de rover” ook op een piraat?

Nee.

Kooplieden & Barbaren

Mag je bewegingspunten op voorraad kopen?

Nee. Je moet gekochte bewegingspunten gelijk inzetten.

Mag je de kaart “Voorspoedige reis” inzetten nadat je het doelveld hebt bereikt?

Ja.

Mag je een barbaar verdrijven zonder daarna de weg te gebruiken?

Nee.

Mag je nog een barbaar verdrijven nadat je je beweging hebt beëindigd?

Nee.

Hoe werkt de kaart “Voorspoedige reis”?

Jullie mogen opnieuw de bewegingspunten van jullie karavaan gebruiken. Als jullie verder willen trekken, moeten jullie opnieuw graan betalen.

Kooplieden & Barbaren + Steden & Ridders

Mag je de barbaren die op de wegen loeren al verdrijven voor de eerste barbarenoverval?

Ja.

Mag je met een diplomaat een weg verplaatsen waarop een barbaar staat?

Ja.

Wordt bij het werpen van een “2” of een “12” ook de gebeurtenisdobbelsteen opnieuw geworpen?

Nee. Enkel beide opbrengstdobbelsteen worden opnieuw geworpen.

Kooplieden & Barbaren + Zeevaarders

Kan je de huifkar van een weg naar een schip verplaatsen, wanneer er geen dorp tussen de weg en het schip staat?

Ja. Voor de huifkarren maakt het niet uit of het om een gesloten straat gaat of niet.

Visvangst op Catan + Steden & Ridders

Krijg je een grondstof via het aquaduct als je alleen visfiches hebt gekregen?

Ja. Vissen tellen niet als grondstoffen.

Mag ik van een medespeler voor drie vissen een kaart stelen, ook als de barbaren nog niet zijn verschenen?

Ja, want hierdoor wordt er geen veld geblokkeerd.

Krijg je tijdens het begin van het spel ook een visfiche voor je laatste dorp?

Ja, zolang het dorp aan viswateren is gebouwd.

Mag je de rover op het meer zetten?

Ja.

Mag je meerdere acties met visfiches combineren en in 1 keer betalen?

Ja. Zolang je voor elke actie afzonderlijk, en mogelijk daardoor te veel, kan betalen.

Mag je bij het ruilen van visfiches een willekeurig fiche uit de aflegstapel nemen?

Nee. Je moet uit de gedekte stapel kiezen.

Mag je met visfiches handelen?

Nee.

Heb je 1 overwinningspunt minder zolang je de Oude Schoen bezit?

Nee. Het betekent enkel dat je 1 overwinningspunt meer moet krijgen om te winnen.

Tellen voor het doorgeven van de Oude Schoen ook de verborgen overwinningspunten op ontwikkelingskaarten mee?

Nee. Enkel de zichtbare overwinningspunten tellen mee.

Telt de Oude Schoen mee bij de limiet van zeven visfiches?

Nee.

Vriendelijke rover

Mag je de rover verdrijven zonder een kaart te stelen, wanneer elke medespeler slechts twee overwinningspunten heeft?

Ja.

Moet je de vriendelijke rover bij jezelf neerzetten, als elke andere positie spelers met minder dan drie overwinningspunten zou treffen?

Ja, maar dit komt maar heel zelden voor.

Tellen verborgen overwinningspunten mee bij het bepalen naar wie je de vriendelijke rover mag verplaatsen?

Nee. Het gaat enkel om de zichtbare overwinningspunten.

Vriendelijke rover + Zeevaarders

Is de piraat ook vriendelijk als je met deze variant speelt?

Ja.

Moet je de vriendelijke rover bij jezelf neerzetten, als elke andere positie spelers met minder dan drie overwinningspunten zou treffen?

Ja, maar dit komt maar heel zelden voor.

Tellen verborgen overwinningspunten mee bij het bepalen naar wie je de vriendelijke rover mag verplaatsen?

Nee. Het gaat enkel om de zichtbare overwinningspunten.

Het combineren van verschillende edities

CATAN – Basisspel (vroeger: De Kolonisten van Catan) en de bijbehorende uitbreidingen zijn er in verschillende edities. De eerste editie bevatte houten speelstukken en de tegenwoordig gebruikte randdelen zaten er niet bij, terwijl latere edities met kunststof speelstukken en randdelen werden uitgegeven. Verder verschillen de illustraties per editie van elkaar.

Wil je verschillende CATAN-edities met elkaar combineren, let dan op het volgende:

CATAN – Basisspel met kunststof speelstukken en één of meer uitbreidingen met kunststof speelstukken

CATAN – Basisspel met kunststof speelstukken is met alle uitbreidingen met kunststof speelstukken te combineren. De enige verschillen bestaan uit de illustraties en eventueel het speelmateriaal, maar die beïnvloeden de speelbaarheid niet.

 

De Kolonisten van Catan met houten speelstukken en één of meer uitbreidingen met kunststof speelstukken

De uitbreidingen van een editie met kunststof speelstukken zijn niet of maar deels met het CATAN-spel met houten speelstukken te combineren. Om het spel toch net de nieuwe uitbreidingen te kunnen spelen, kun je de CATAN – Aanpassingsset aanschaffen. Met deze set kun je de houten editie van het basisspel uitsluitend met de kunststof edities van

 CATAN – Zeevaarders, CATAN – Steden & Ridders en CATAN – Piraten & Ontdekkers combineren.

De aanpassingsset bevat:

  • Randdelen van CATAN – Basisspel

  • Randdelen van CATAN – Basisspel voor 5-6 spelers

  • Alle kaarten van CATAN – Basisspel en CATAN – Basisspel voor 5-6 spelers

  • 3 houten metropolen

  • De spelregels

Hoe werkt de aanpassingsset?

Met deze aanpassingsset is het mogelijk om de eerste editie van het CATAN-spel (met houten speelstukken) en uitbreidingen met kunststof speelstukken zo ongelimiteerd mogelijk te combineren. Illustraties en speelmateriaal kunnen van elkaar verschillen, maar de speelbaarheid niet.

Hieronder volgen de details:

Rand

Houten editie

In de houten editie zaten geen randdelen. De zee eromheen werd met zeetegels aangegeven.

Nieuwere edities met kunststof speelstukken

In de edities met kunststof speelstukken zitten randdelen, die je in plaats van de zeetegels om het speelveld legt, waarmee je ervoor zorgt dat tegels niet verschuiven. De randdelen heb je nodig voor een combinatie met een nieuwere versie van CATAN – Zeevaarders en CATAN – Piraten & Ontdekkers en de nieuwste versie (2025) van CATAN – Steden & Ridders, omdat het speelveld anders niet correct kan worden opgebouwd. De aanpassingsset bevat de randdelen van de huidige editie (2025) van CATAN – Basisspel en de uitbreiding voor 5-6 spelers.

Kaarten

Bij de kaarten gaat het vooral om de achterkanten van de kaarten, die van elkaar verschillen als

  • je een uitbreiding Steden & Ridders met kunststof speelstukken met het CATAN-spel met houten speelstukken combineert

  • je de laatste editie (2025) van de uitbreiding Steden & Ridders met kunststof speelstukken met een vorige editie van CATAN – Basisspel (met kunststof speelstukken) combineert.

Door de verschillende achterkanten kun je zien of een speler kaarten van de uitbreiding Steden & Ridders in zijn hand heeft. Wie dat wil voorkomen, krijgt met de aanpassingsset een set kaarten van de huidige editie van CATAN – Basisspel en de uitbreiding voor 5-6 spelers. Die hebben dezelfde achterkanten als de kaarten van de huidige editie (2025) van Steden & Ridders.

Tip: speel je toch met kaarten met verschillende achterkanten en wil je voorkomen dat een speler die kaarten bij je trekt de achterkanten van je kaarten ziet, dan kun je je kaarten als stapel in je hand nemen. De speler die een kaart mag trekken, noemt dan een positie van de kaart die hij wil trekken, bijvoorbeeld “tweede kaart van boven”.

Metropolen

In de uitbreiding Steden & Ridders kun je metropolen bouwen. Er zijn opzetstukken om een stad naar een metropool uit te breiden. De opzetstukken uit de uitbreiding met kunststof speelstukken passen niet op de houten steden. Daarom bevat de aanpassingsset 3 houten metropolen, waardoor je de kunststof en houten edities van Steden & Ridders toch kunt combineren.